Joutuvatko vangit / ehdonalaistuomion saaneet käsittelemään tekojaan ammattilaisen kanssa? Mistä lisää tietoa jos näin?

Kysytty

Joutuvatko vangit / ehdonalaistuomion saaneet käsittelemään tekojaan ammattilaisen kanssa? Mistä lisää tietoa jos näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta vastaa Suomessa Rikosseuraamuslaitos. Rikosseuraamuslaitoksen verkkosivuilta https://www.rikosseuraamus.fi/fi/ löytyy kattavasti tietoa aiheesta.

Seuraamusjärjestelmää säätelevät monet lait. Ajantasainen lainsäädäntö löytyy Finlexistä. Rikosseuraamuslaitoksen sivuille https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/seuraamukset/saannokset.html on koottu aiheeseen liittyvä listaus laeista ja linkit suoraan Finlexiin.

Vangeille laaditaan yksilöllinen rangaistusajan suunnitelma, josta vankeuslain 4 luvun 6. pykälässä https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050767 mainitaan seuraavasti:

Vangille on laadittava yksilöllinen suunnitelma rangaistusajan suorittamista, vapauttamista ja ehdonalaista vapautta varten (rangaistusajan suunnitelma). Rangaistusajan suunnitelma sisältää tiedot:

1) vangin sijoittamisesta;

2) toiminnasta ja tuomitun elämänhallintaa edistävistä tukitoimenpiteistä rangaistusaikana;

3) yhteydenpidosta vankilan ulkopuolelle;

4) vapauttamisesta ja vapautumisvaiheen tukitoimenpiteistä.

Rangaistusajan suunnitelman sisällössä ja laajuudessa otetaan huomioon vangin rikoksen laatu ja rangaistuksen pituus, vangin työ- ja toimintakyky, rikosten uusimiseen vaikuttavat seikat sekä vangin henkilöstä, aiemmasta rikollisuudesta ja olosuhteista saadut tiedot.

Valvottuun koevapauteen sijoitetun valvottua koevapautta koskevasta rangaistusajan suunnitelmasta säädetään valvotusta koevapaudesta annetussa laissa (629/2013). Ehdonalaiseen vapauteen päästetyn valvontaa koskevasta rangaistusajan suunnitelmasta säädetään yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta annetussa laissa.

Rangaistusajan suunnitelmassa mainitaan toiminta rangaistusaikana. Rikosseuraamuslaitoksen sivuilla https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/taytantoonpano/toiminnot.html on lisätietoja toiminnoista. Kyseisellä sivulla mainitaan, että vanki on velvollinen vahvistettuna työ- ja toiminta-aikana osallistumaan vankilan järjestämään tai hyväksymään toimintaan.

Sivuilta löytyy myös erillinen osionsa vangin tukemisesta https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/taytantoonpano/toiminnot/vangintukeminen.html, jossa mainitaan, että rikosseuraamusesimiehet vastaavat rangaistusajan suunnitelmien toteutumisesta. Heidän tehtävänään on tukea ja motivoida vankia valmiuksien saamisessa rikoksettomaan elämään sekä huolehtia siitä, että toiminta vankilassa etenee vangin rangaistusajan suunnitelman mukaisesti. Vankiloissa työskentelee psykologeja, pastoreita, sosiaalityöntekijöitä ja erityisohjaajia, jotka huolehtivat yksityiskohtaisesta psykososiaalisesta työstä. Toimintojen tarkoituksena on edistää vangin sijoittumista yhteiskuntaan ja vähentää henkilön uusintarikollisuutta.

Näistä päätellen voisi ajatella, että jossain kohtaa vankeusrangaistusta tai yhdyskuntaseuraamuksia suorittava henkilö tulisi käsittelemään tekoaan/tilannettaan ammattilaisen kanssa.

3 ääntä

Kommentit

Ehdonalaista tuomiota ei ole olemassakaan. On ehdollisia tuomioita ja ehdonalaista vapautta: ehdolliseen tuomitaan, ehdonalaiseen vapautetaan.