Olen kiinnostunut sukupuoliroolin korostumisesta luovassa taiteellisessa prosessissa. Erityisesti olen kiinnostunut valokuvasta. En siis ole kiinnostunut esim…

Kysytty

Olen kiinnostunut sukupuoliroolin korostumisesta luovassa taiteellisessa prosessissa. Erityisesti olen kiinnostunut valokuvasta. En siis ole kiinnostunut esim naisen esiintymisestä valokuvassa, vaan naisen tai miehen tavasta ottaa valokuvia, heidän erilaisuudestaan nähdä ja käsitellä asioita valokuvalla. Muidenkin taiteenalojen samankaltaisia aiheita käsittelevät tutkimukset varmasti auttaisivat ymmärtämään asiaa.

Keskeisiä kysymyksiä: Voiko valokuvaa katsoessa sanoa että tämä kuva on naisen tai miehen ottama? Miten nainen tai mies näkee asiat eri tavalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukupuolirooleista kuvataiteessa on kirjoitettu paljonkin. Useimmiten käsitellään sukupuolta kuvauksen kohteena. Mutta myös taiteilijan sukupuolen merkityksestä on kirjoitettu. Tässä joitakin kirjoja, joista voisit aihetta lähestyä:

- Katseen rajat: taidehistorian metodologiaa / toimittajat: Arja Elovirta, Ville Lukkarinen
- Näkyvä(i)seksi: tutkimuksia kuvien sukupuolikulttuurista
- Kuvien edessä: esseitä kuvan semiotiikasta / Altti Kuusamo
- Kuva ja vastakuvat: sukupuolen esittämisen ja katseen politiikkaa / Leena-Maija Rossi (toim.)
- Valokuvaa ei ole / Janne Seppänen

Kirjoja löytyy useista pääkaupunkiseudun kirjastoista. Sijainnit löydät Helmetistä (www.helmet.fi).

Näistä lehtiartikkeleista voisi myös olla iloa:

- Emmi Fock : valokuvauksen ammattinainen (Naistutkimus 2004, n:o 2, s. 54-59
- Seikkailijakuvaajat : uusi nainen ja kamera (Naistutkimus 2002, n:o 3, s. 18-30
- Naiset maailman kuvaajina (Kodin kuvalehti, 2002, n:o 9, s. 16-21)
- Tyttömäiset valokuvaajat luovat vauhdikkaita isoäitejä : nuoret naiset irrottelevat japanilaisessa nykyvalokuvauksessa (Helsingin Sanomat, 29.9.2002)