Tervehdys! Eräs kirja on kaihertanut mieltäni pian kymmenen vuotta ja nyt on aika tunnustaa, että tuskin löydän sitä itse. Siispä käännyn ammattilaisen puoleen…

Kysytty

Tervehdys!

Eräs kirja on kaihertanut mieltäni pian kymmenen vuotta ja nyt on aika tunnustaa, että tuskin löydän sitä itse. Siispä käännyn ammattilaisen puoleen.

Luin teininä, joskus 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla, kirjan, joka jätti pysyvän jäljen muistiin, mutta jota en ole onnistunut jäljittämään uudelleen. Kirjan nimi ja tekijä sekä suurin osa sisällöstä ovat vaipuneet unholaan. Haluaisin ehdottomasti palata kirjaan uudelleen, niin sykähdyttävä ja omituinen se aikanaan oli!

Muistan kirjasta tuskin mitään. Se oli (nykykäsitykseni mukaan) feministinen utopia tai sukupuolitutkielma. Kirjassa maailmanjärjestys sujui siten, että naiset hoitivat kaikki sellaiset tehtävät ja asemat, joissa meidän maailmassamme nähdään miehiä. Naiset olivat muistaakseni järkeviä, kylmiä, osin raakojakin. Miehet puolestaan olivat herkkiä ja "feminiinisiä".
Siinä missä meidän maailmassamme esimerkiksi ihmisten nimet muododtsuvat usein siten, että miesten nimestä johdetaan naisen nimi (Johannes - Johanna), kirjan maailmassa nimijohdokset menivät toisin päin. Muistaakseni kirjassa seurattiin ainakin nuorta poikaa, joka ujosteli ja punasteli ja muistaakseni valmistautui jonkinlaisiin "poitsuttanssiaisiin". (Kirjan maailmassa oli siis tärkeää, että miehet olivat siveitä ja hyveellisiä, naiset puolestaan hyvinkin roiseja.) Pojan perhe oli mahdollisesti sellainen, että äiti kävi töissä jossain valtion johtohommissa (saatan muistaa väärin ammatin) ja isä hoiti kotia.

Lisäksi muistan, että kirja oli ohuehko. Luin sen suomeksi ja lainasin Kannelmäen kirjastosta.

Pystyisitkö, rakas kirjastonhoitaja, opastamaan minut kaipaamani kirjan jäljille? Näillä spekseillä tehtävä on tosi vaikea, mutta tiedän, että kirjastonhoitajat pystyvät melkein mihin vaan! Valtavan suuri kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on norjalaisen Gerd Brantenbergin kirja Egalian tyttäret. Se ilmestyi alkukielellä vuonna 1977 ja Kääntöpiirin kustantamana suomeksi 1991.

3 ääntä

Kommentit

Kirja on erinomainen. Suosittelen kaikille! Erityisesti sovinisteille.