Voisitteko antaa vinkkejä teoksista, joissa rikottaisiin naisen ja/tai miehen normatiiviseksi miellettyjä seksuaalisia rooleja? Esimerkiksi nainen on…

Kysytty

Hei!
Voisitteko antaa vinkkejä teoksista, joissa rikottaisiin naisen ja/tai miehen normatiiviseksi miellettyjä seksuaalisia rooleja? Esimerkiksi nainen on dominoivassa ja mies alistetussa roolissa.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kyllä käänteisiä sukupuolirooleja löytyy jonkin verran, vaikka niitä on hieman hankala hakea. Kirjaston tietokannoista ja Kirjasammosta voi etsiä sukupuoliroolit-termeillä, mutta se antaa tietysti tulokseksi myös ne missä niitä käsitellään perinteisesti. Et rajaa kirjallisuutta mitenkään genren tai alkukielen mukaan, joten tässä olisi sekä tavallista kaunokirjallisuutta että scifi/fantasiaa - kotimaista ja ulkomaista. Toivottavasti näistä on apua.

Liian paksu perhosiksi / Sisko Istanmäki
Lucian silmät / Oikarinen, Maaria
Wenla Männistö / Riina Katajavuori
Käärme paratiisissa / Ernest Hemingway
Linnunpaino / Henriksson, Saara
Pimeän pesä, paratiisi / Pepi Reinikainen
Pietolan tytöt / Heikki Meriläinen
Eron aika / Dan Franck
Rikas, laiha ja kaunis / Marjaana Aumasto
Kärsivä mies ei rakastu / Fredrik Lång
Naisten mies / Markku Karpio
Sukukaktus / Maritta Lintunen
Tanskalainen tyttö / David Ebershoff

scifi/fantasiaa
Herland / Charlotte Perkins Gilman
Voima / Naomi Alderman
Avalonin usvat / Bradley, Marion Zimmer
Portti naisten maahan / Sheri S. Tepper
Johanne Hildebrandt Valhallan tarinoita -sarja
Proomu lähtee yöllä / Eila Pennanen
Naisten planeetta / Joanna Russ

lisäksi löytyy mm.
The Cleft / Doris Lessing (ei käännetty suomeksi)