Olen kiinnostunut siitä, mihin lakeihin ja säädöksiin kirjastoissa tapahtuva mediakasvatus pohjautuu? Mitkä ovat kirjastojen mediakasvaus- ja kasvatustyön…

Kysytty

Hei olen kiinnostunut siitä, mihin lakeihin ja säädöksiin kirjastoissa tapahtuva mediakasvatus pohjautuu? Mitkä ovat kirjastojen mediakasvaus- ja kasvatustyön tavoitteet ja mihin ne perustuvat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa tapahtuva ns. mediakasvatus ei voi pohjautua muuhun kuin Kirjastolakiin, joka säätelee yleisten kirjastojen toimintaa. Sen toinen pykälä kuuluu seuraavasti: "Yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen.

Kirjastotoiminnassa tavoitteena on edistää myös virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen ja niiden sivistyksellisten sisältöjen kehittymistä."

Kirjastojen käytännöllisiin tavoitteisiin voi tutustua parhaiten aihepiiriä käsittelevän verkkosivun kautta: http://www.kirjastot.fi/fi/mediakasvatus#.Vdw92JcjmfU

Heikki Poroila