Olen kerran elämässäni kuullut Unto Kupiaisen runon, joka alkaa seuraavin sanoin: " Totuus on kuin nainen, alati muuttuvainen..." Haluaisin löytää runon…

Kysytty

Olen kerran elämässäni kuullut Unto Kupiaisen runon, joka alkaa seuraavin sanoin:

" Totuus on kuin nainen, alati muuttuvainen..."

Haluaisin löytää runon kokonaisuudessaan, voisin siteerata sitä sopivissa yhteyksissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Totuuden muuttuvaisuutta ja "naisellisuutta" käsittelee päätössäkeistössään Unto Kupiaisen kokoelman Peeveli ja peipponen (1958) runo Oppineen herran hautajaiset:

Totuuskin on matkustavainen
levoton sielu ja sen lajin nainen,
jolla on monta ylkää.
Eikä se ketään hylkää.
Lihoo vain tahi laihtuu,
aina kun sulhanen vaihtuu.