Olen kääntämässä ohjelmaa, jossa siteerataan John Miltonin Kadotettua paratiisia. Katkelma on seuraavanlainen: "First Moloch, horrid king besmeared with blood…

Kysytty

Hei, olen kääntämässä ohjelmaa, jossa siteerataan John Miltonin Kadotettua paratiisia. Katkelma on seuraavanlainen:
"First Moloch, horrid king besmeared with blood. Of human sacrifice, and parents' tears."
Kohta alkaa ilmeisesti alkuteoksen riviltä 392. Olisikohan tätä mahdollista löytää suomeksi? Työllä on valitettavasti kova kiire, jo maanantai-iltapäivänä pitäisi olla valmista.
Paljon kiitoksia jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen katkelma löytyy suomennoksesta ”Kadotettu paratiisi” sivulta 14. Yrjö Jylhän suomentamana koko kohta menee seuraavasti:

”Käy eellä julma Moolok tahrattuna
verellä ihmisen ja kyynelillä,
joit’ itki vanhemmat, kun tulipätsiin
laps uhrattiiin ja rummun pärinään
sen huuto hukkui.”

Sana ”Moolok” on suomennoksessa kursivoituna.