Olen joskus kuullut, että Japanissa kaupungeissa kaduilla ei olisi lainkaan nimiä ja jos näin on tai on joskus ollut niin kuinka esim taksit ovat voineet viedä…

Kysytty

Olen joskus kuullut, että Japanissa kaupungeissa kaduilla ei olisi lainkaan nimiä ja jos näin on tai on joskus ollut niin kuinka esim taksit ovat voineet viedä asiakkaan paikkaan jolla ei ole nimeä,tai vastaavasti asiakas ei tiedä mihin pitäisi mennä,tuntuu aika absurdilta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matkaopas The Rough guide to Tokyo (ISBN 1-84353-277-8) kertoo Tokion osoitejärjestelmästä (sivu 20). Tyypillinen tokiolainen osoite koostuu seitsemästä osasta:
1. suurin hallinnollinen alue,
2. seitsennumeroinen postinumero,
3-5. pienempiä hallinnollisia ja alueellisia yksiköitä,
6. kortteli,
7. yksittäinen rakennus.

Wikipediassa on englanninkielinen artikkeli Japanin osoitejärjestelmästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_addressing_system.

Internetissä on sivu "The Black Art of Finding a Japanese Address" (http://www.planettokyo.com/index.cfm/fuseaction/detail/navid/16/cid/9), joka kiinnostanee kysyjää. Googlella saa runsaasti osumia hakulauseella "street names in tokyo".

Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä toukokuu 2005 (saatavana mm. pääkaupunkiseudun kirjastoista) oli Ilkka Malmbergin kirjoittama artikkeli Muurahaispesässä. Kerrottuaan, ettei Tokion kaduilla ole nimiä, Malmberg kirjoittaa: "Kaikki piirtelivätkin toisilleen karttoja lehdenkulmiin ja servietteihin, autoissa oli navigaattorit, liikkeiden mainoksissa oli aina kartta. Kun ensi kertaa sain käsiini karttakirjan, jossa oli Tokiota 50 kilometrin säteellä – samanlaisia pikkukaupunkeja, pikku kortteleita ja kujasia 200 karttalehdellä – ymmärsin hyvin, miksi kaduille ei ollut annettu nimiä. Ne sopivat kohtuukokoisiin eurooppalaiskaupunkeihin, mutta täällä niitä olisi liian paljon. Japanissa osoitteet menivät nurinpäin: ensin kaupunki, sitten kaupunginosa, kortteli, talo ja vihoviimeiseksi asukas." Rakennukset on numeroitu ikäjärjestyksessä.

Malmberg ihmettelee kysyjän tavoin, miten japanilaiset löytävät perille. Japanilaiset piirtävät karttoja; heitä häiritsee, jos he eivät tiedä missä kohdassa ovat kartalla. Malmberg jatkaa filosofoimalla tokiolaisten erilaista tilanäkemystä.

Ilmiö ei ole tavaton suurkaupungissa: New Yorkin kaduilla on järjestysnumero nimen asemesta. Helsingissäkin on viisi "linjaa" eli kaduilla järjestysnumeroita: 1., 2., 3., 4. ja 5 linja.

14 ääntä

Kommentit

JEEEEEE