Minä vuonna Japani on itsenäistynyt ja minkälainen hallintomuoto siellä on? Kysyisin myös, mitkä ovat Japanin viisi suurinta agglomeraatiota?

Kysytty

Hei! Minä vuonna Japani on itsenäistynyt ja minkälainen hallintomuoto siellä on? Kysyisin myös, mitkä ovat Japanin viisi suurinta agglomeraatiota?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japani on perustuslaillinen monarkia. Japanin varhaisin asutus on jääkaudelta, noin vuodelta 100 000 eaa. Japani oli Yhdysvaltojen miehittämä 2. maailman sodan jälkeen vuosina 1945-1952. Vuonna 1952 Japanille kuitenkin palautettiin sen itsenäisyys. Tarkkaa itsenäistymis-vuotta ei siis ole määritelty, sillä Japani on ollut koko historiansa ajan itsenäinen valtio lukuun ottamatta Yhdysvaltain miehitysaikaa.

Japanin suurimpiin metropolialueisiin kuuluvat Suur-Tokio 36.507 milj, Osaka-Kobe 11.325 milj, Suur-Nagoya 3.257 milj,Fukuoka-Kitakyushu 2.809 milj ja Sapporo 2.673 milj. Tiedot ovat vuodelta 2009.

Lähteet ja lisätietoa:

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=17223&contentlan=1&…
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ja.html