Miten erotetaan varsinainen maanjäristys ja jälkijäristys? Japanin maanjäristysuuntisoinnissa (yle.fi) muutama päivä sitten kerrottiin Tokion läheisyydessä…

Kysytty

Miten erotetaan varsinainen maanjäristys ja jälkijäristys? Japanin maanjäristysuuntisoinnissa (yle.fi) muutama päivä sitten kerrottiin Tokion läheisyydessä mitatusta n. 6 richterin järistyksestä, ja lopuksi todettiin: "kyseessä ei ollut jälkijäristys". Kuinka tämä oli eroteltu niistä lukuisista suurin piirtein saman kokoisista järistyksistä, jotka olivat jälkijäristyksiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käännyin kysymyksesi kanssa Helsingin yliopiston asiantuntijoiden puoleen. Vastauksen antaja:
Matti Tarvainen
seismologi
Geotieteiden ja maantieteen laitos
Seismologian instituutti

"Yleensä suuria maanjäristyksiä seuraa useiden kuukausien tai jopa
vuosien ajan järistyksiä, joiden lähdealueet sijoittuvat hyvin lähellä suuren järistyksen lähdealuetta (episentriä). Jos suuri tai suurehko järistys tapahtuu alueella, jossa ei vuosikausiin ole tapahtunut minkäänlaista suurta maanjäristystä, voidaan sanoa, että kyseessä ei ole jälkijäristys, vaan täysin uusi mahdollisesti uuteen
järistyssarjaan kuuluva järistys.

Japanissa sattui 9.3.2011, eli pari vuorokautta ennen tätä
suurjäristystä voimakkuudeltaan 8,2-suuruinen järistys, jota voisi
näin jälkikäteen pitää uuden järistyssarjan alkuna, ellei sitten tämä
jättiläisjäristys olisi iskenyt perjantaina.
Eli, jos nyt jonkinlaisen yhteenvedon tästä vastauksesta tekisi, niin
se voisi olla esimerkiksi seuraavaa: ”Jokaista suurta,
magnitudiltaan vähintään 7-suuruista maanjäristystä, seuraa tai saataa seurata kuukausien tai vuosien ajan järistyssarja, jossa tapahtuvat järistykset tapahtuvat yhä harvemmin ja joiden voimakkuus on pääjäristystä pienempi”."

Terveisin, Minna