Mitä merkitsee japanilaisessa kulttuurissa ajan käsitys, tuttavallisuus, ikä ja tupakointi?

Kysytty

Mitä merkitsee japanilaisessa kulttuurissa ajan käsitys, tuttavallisuus, ikä ja tupakointi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Japanilaisen kulttuurin aikakäsitystä voi ehkä parhaiten kuvata sanalla "täsmällinen": sovituista ajoista on erittäin tärkeää pitää kiinni, oli sitten kyse tapaamisista tai tavarantoimituksista.

Japanissa ollaan pidättyväisempiä kuin länsimaissa. Liiallista tuttavallisuutta on hyvä välttää. Etunimiä ei tule käyttää, ennen kuin saa luvan. Japanilainen voi tuntea itsensä nolatuksi, jos häntä pyytää kutsumaan toista etunimeltä heti ensitapaamisella.

Japanissa iäkkäitä ihmisiä pidetään suuressa arvossa ja heitä tulee kohdella sen mukaisesti.

Tupakointi on Japanissa hyvin yleistä. Siellä on huomattavasti enemmän tupakoitsijoita kuin Euroopassa tai Yhdysvalloissa. Tästä huolimatta Japanissakin on erilaisin säännöksin rajoitettu tupakointia julkisissa liikennevälineissä ja julkisissa tiloissa, mutta siitä huolimatta passiiviselta tupakoinnilta on Japanissa paljon vaikeampi välttyä kuin länsimaissa.

Lähteet:
Kulttuureja ja käyttäytymistä : Aasia. FINTRA, 1999
P. Sean Bramble, Culture shock! : Japan. Marshall Cavendish, 2008
Michael Powell, Maan tavoille : matkailijan käytösopas. Karisto, 2006