Historian suurimman maanisäkkään monta nimeä

Kysytty

Muistin lapsuuteni ohjelmasta Muinaisten Petojen Matkasta historian suurimman maanisäkkään, Indricotheriumin.. tai internetin mukaan Baluchitheriumin.. tai Paraceratheriumin.... Miksi tällä eläimellä on noin monta nimeä?

Vastaus

Vastattu

Tämän sarvikuonon muinaisen sukulaisen tieteelliseksi nimeksi on paleontologien keskuudessa vakiintunut suurelta osin Paraceratherium, mutta muitakin mainitsemiasi nimiä käytetään eri yhteyksissä edelleen. Taustalla ovat erilliset, vajavaiset luulöydöt, joiden perusteella erimaalaiset tutkijat tekivät 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa erilaisia otaksumia siitä, millaisesta eläimestä on kyse, ja myös nimesivät löytönsä eri tavoin. Kun löytöjä tehtiin ja tutkittiin enemmän, vakiintui käsitys, jonka mukaan ne kaikki olivat peräisin saman eläinlajin edustajista.

Natasha Frostin artikkelissa The Puzzles and Pitfalls of Reconstructing Paraceratherium, the Largest Ever Land Mammal esitellään kuvin, millaisia erilaisia tulkintoja eläimen ulkonäöstä on luulöytöjen perusteella tehty. Artikkeli löytyy Atlas Obscura -sivustolta: https://www.atlasobscura.com/articles/giant-rhino-paraceratherium-indri….