Meidän kotona oli lapsuusvuosinani sellainen tietokirja / kirjat joissa oli piirroskuvin esitetty tietoa ennen vanhaan eläneistä meren-elävistä. Siellä oli…

Kysytty

Meidän kotona oli lapsuusvuosinani sellainen tietokirja / kirjat joissa oli piirroskuvin esitetty tietoa ennen vanhaan eläneistä meren-elävistä. Siellä oli pelottavan näköisiä kaloja ja mönkiäisiä sivut täynnä ja muistaakseni vielä aika tummalla pohjalla. (mahdollisesti mustat sivut)
Kirja ei ollut lastenkirja.

Pienenä tuo kirja vaikutti minusta niin pelottavalta, että sitä en kunnolla uskaltanut edes lukea. Mistähän kirjasta / kirjoista mahtaa olla kyse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikäli kaipaamasi kirja oli isokokoinen, kyseessä voisi olla Josef Augustan: Muinaisajan eläimiä, 1960. Kirjassa on tietosivu ja sivun kokoisia kuvia tummalla pohjalla.

Jos kyse on pienemmästä teoksesta niin, vuonna 1957 on julkaistu Kai Petersenin teos Muinaiseläimiä värikuvina? Kuvat kirjaan on piirtänyt Verner Hancke. Piirrokset ovat melko tummia ja pelottaviakin. Kuvissa on esimerkiksi "silmäys synkänvihreään suometsään, joka kivihiilikaudella peitti mantereet navalta pohjoiseen" ja "suunnattoman suuri amerikkalainen 40 tonnin jymylisko, joka saattoi kohottaa pienen päänsä kymmenen metrin korkeudelle ilmaan". Kuvien lisäksi on aika paljon tekstiä mm. seuraavista aiheista: Kalat valtaavat meren, Matelijoiden tulo valtaan, Merihirviöitä ja lentäviä lohikäärmeitä, Liskojen loistoaika ja tuho. Kannessa on hirmulisko (suu avoinna) sekä lentoliskoja.