Milloin tuli tutkijoiden keskuudessa yksimielisehköksi, että dinosaurukset kuolivat meteoriitin myötä? Vielä 1980-luvun kirjassa kerrotaan, että osa uskoo…

Kysytty

Milloin tuli tutkijoiden keskuudessa yksimielisehköksi, että dinosaurukset kuolivat meteoriitin myötä? Vielä 1980-luvun kirjassa kerrotaan, että osa uskoo niiden hävinneen hyvin hitaasti.

Vastaus

Vastattu

Dinosaurusten häviämisen syistä on ollut erilaisia teorioita. 1970-luvulla alettiin ajatella, että syynä ovat olleet tulivuorenpurkaukset. Kuitenkin vuonna 1980 ilmestyi Science-tiedelehdessä artikkeli, jossa esitettiin teoria, että maahan tipahtanut kookas asteroidi tappoi dinosaurukset. Yhdysvaltalainen tutkimusryhmä, jota johtivat Luis ja Walter Alvarez, tutki näytteitä, jotka olivat peräisin ajalta, jolloin hirmuliskot katosivat. Savikerroksessa oli paljon iridiumia. Iridium on alkuaine, joka on maassa melko harvinainen, mutta jota esiintyy runsaasti asteroideissa. Sen jälkeen tutkijat ovat löytäneet lisätietoa teorian tueksi. Mitään tiettyä vuotta tai ajanjaksoa en löytänyt sille, milloin tästä tuli vallitseva teoria.

Lukemista:

Tieteen kuvalehden artikkeli Uudet löydöt kertovat dinosaurusten tuhosta hetki hetkeltä.

Myös Tekniikan maailman artikkelissa https://tekniikanmaailma.fi/teemalehti/tiede/tallainen-oli-asteroidin-tormays-joka-tappoi-dinosaurukset-sukupuuttoon-liitukauden-joukkosukupuutto-mullisti-maailman-ja-loi-pohjan-ihmisten-valtakaudelle/ käsitellään tätä asiaa.