Onko Suomesta löydetty dinosaurusten luita?

Kysytty

Onko Suomesta löydetty dinosaurusten luita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomesta ei ole ikinä löydetty ainuttakaan dinosauruksen luuta. Mannerjää hävitti suurimman osan niiden eläinten jäänteistä, jotka elivät täällä ennen viime jääkautta, joka päättyi noin 11 600 vuotta sitten, ja aikaisemmin eri jääkausivaiheiden välillä. Lisäksi Suomen hapan maaperä on vaikuttanut luiden tuhoutumiseen syövyttämällä niitä.

Suomesta löydetyt muinaisten eläinten jäänteet ovat hyvin paljon nuorempia kuin maapallolta löytyneet dinosaurusten luut: Dinosaurusten luut ovat noin 300/250 - 65 miljoonaa vuotta vanhoja, kun taas vanhin todiste Suomessa eläneistä eläimistä on Vimpelistä löydetty 107 000 vuotta vanha majavapato. Maamme vanhin eläinluulöytö on Espoosta löydetty mammutin poskihammas, joka on yli 43 000 vuotta vanha. Suurin osa Suomesta löydetyistä mammutin luista ja hampaista on noin 32 000 - 22 500 vuotta vanhoja, ja Torniosta on löydetty noin 34 000 vuotta vanha peuransarvi.

Dinosaurusten luiden ja Suomesta löydettyjen muinaisten eläinten luiden välillä on myös se tärkeä ero, että dinosaurusten luut ovat kivettyneitä, ja niitä sanotaan fossiileiksi, kun taas Suomesta löydetyt paljon nuoremmat eläinten luut ovat (vielä) kivettymättömiä, ja niitä kutsutaan subfossiileiksi.

Lähde:
Pirkko Ukkonen & Kristiina Mannermaa (linnut): Eläinkunnan paluu. Teoksessa: Jääkaudet, s. 204-210. WSOY. Porvoo 2004.