Tarvitsisin mahdollisimman monia suomennettuja japanilaisia ja kiinalaisia kauhutarinoita, runoja, juttuja. Ja jos löytyy tietokirjallisuutta siitä, mihin…

Kysytty

Hei. Tarvitsisin mahdollisimman monia suomennettuja japanilaisia ja kiinalaisia kauhutarinoita, runoja, juttuja. Ja jos löytyy tietokirjallisuutta siitä, mihin vanhoihin tarinoihin nykyiset kauhumangat pohjautuvat tai siis kauhukerrontaperinteen ja mangasarjakuvien yhtymäpinnasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-yhteisluettelotietokannasta http://www.helmet.fi löytyy kaksi suomenkielistä kirjaa, joista on sinulle apua. Jos olet tekemeässä opinnäytetyötä aiheesta tarvitset todennäköisesti materiaalia melko laajasti. Sellaisia kauhukertomuksia, jotka eivät ole mangasarjakuvia, löytyi yllättävän vähän.

Kirjasta "Vampyyrit kansanperinteestä populaarikulttuuriin" (Turun yliopisto 2011) löytyy Maria Patjaksen artikkeli "Vampyyrit japanilaisen populaarikulttuurin tuotteissa". Kirjan ovat toimittaneet Tuomas Hovi & Merja Leppälahti ja se kuuluu Turun yliopiston Folkloristiikan julkaisuja -sarjaan.

Toinen kirja on nimeltään Intohimon karma : Japanin kummitustarinoita (Orienta 2003). Kirjan on kirjoittanut Lafcadio Hearn.

Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmiin kuuluu yliluonnollisia olentoja japanilaisessa kansanperintessä käsittelevä englanninkielinen teos: Foster, Michael Dylan: Pandemonium and parade : Japanese monsters and the culture of yōkai (Berkeley 2009)

Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmista löytyy myös englanninkielinen japanilaisen kertomusperinteen tekstikokoelma:
Gordon Smith, Richard: Ancient tales and folklore of Japan (London 1908)

Turun yliopiston kirjastosta löytyy vielä pro gradu -työ:
Rantala, Varpu: Kammottava ja arkipäiväinen : koti, ruumis ja teknologia vuosituhannen vaihteen japanilaisessa kauhuelokuvassa (Turku 2006)

Voit yrittää itse hakea lisää Lindasta, joka on Suomen korkeakoulujen yhteisluettelotietokanta. Linda on vapaasti käytettävissä Internetissä:
http://linda.linneanet.fi

Voit yhdistellä esim. hakusanoja japani, kansanperinne, tarinat, kertomukset, kauhu, kauhusarjakuvat, kauhukirjallisuus, kauhuelokuvat, mangat, runot

Kirjastoissa on lisäksi mahdollista käyttää artikkelitietokantoja. Aleksi-tietokannasta löytyi seuraavanlainen artikkeli: Sarén, Ari-Matti: Kauhua kaukoidästä. Sarjainfo nro 2/2001, s. 28-29
Artikkeli käsittelee japanilaista kauhumangaa

Kaikki kirjat on mahdollista kaukolainata omaan lähikirjastoosi.