Kehruukoulunkadun tarina? Postinumeroluettelo tuntee Tampereelta Kehruukoulunkadun. Kartoilta sitä ei kuitenkaan löytynyt.

Kysytty

Kehruukoulunkadun tarina? Postinumeroluettelo tuntee Tampereelta Kehruukoulunkadun. Kartoilta sitä ei kuitenkaan löytynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pinninkadun eteläosa, joka siirtyy yliopiston kohdalla rautatien varteen eikä jatku enää muun Pinninkadun linjassa, on nimetty Kehruukoulunkaduksi vuonna 1992. Pinninkadun nimiaihe on Viinikanojan varressa sijainnut Otavalan pellavankehruukoulu eli "spinni". Tämän vuoksi otettiin käyttöön sama aihe nimettäessä Pinninkadun jatketta.

Toukokuussa 2001 Kehruukoulunkadun liikenne siirtyi uudelle Ratapihankadun osuudelle ja Kanslerinrinteeseen. Vaikka Kehruukoulunkatu on edelleen olemassa postiosoitteena, tämän jälkeen julkaistuissa kartoissa Kalevantien ja Viinikankadun välillä näkyvät vain Kanslerinrinne ja Ratapihankatu.

Lähteet:
Maija Louhivaara, Tampereen kadunnimet. Tampereen kaupunki, 1999
"Kehruukoulunkadun liikenne uudelle Ratapihankadulle ja Kanslerinrinteeseen". Tampereen kaupunki, ympäristö- ja tekninen toimi: lehdistötiedote 4.5.2001

7 ääntä

Kommentit

Otavalan kehruukoulu toimi 1700-luvulla hyvin lyhyen aikaa. Pidän hyvin epäuskottavana, että Pinninkatu olisi saanut siitä nimensä. Pinni on suutareiden käyttämä puunaula, jolla kiinnitettiin kengän tai saappaan pohjat. Pinninkatu kulkee entisen Attilan kenkätehtaan vierestä ja Tammelassa on ollut muitakin kenkätehtaita. Pidän paljon todennäköisempänä, että Pinninkadun nimi liittyy suutareihin kuin kehruukouluun.

Otavalan kehruukoulu toimi ehkä vain lyhyen ajan (1759-67), mutta sillä on kuitenkin ollut oma tärkeä osuutensa Tampereen teollisuuden ja etenkin tekstiiliteollisuuden kehityksessä. Konkreettisena merkkinä koulusta on sen ruotsinkielisestä nimestä johdettu Pinninkatu, jonka toinen pää on lähellä koulun sijaintipaikkaa. (Tampereen historia. 1, Vaiheet ennen 1840-lukua)

Muistelen nähneeni vanhan kartan tai katukuvauksen, jossa oli (epävirallisia?) ruotsinnoksiakin Tampereen kadunnimistä, joukossa Spinnerigatan tai Spinngatan. Ruotsin spinneri ja spinn- menettävät suomalaistettuina helposti ensimmäisen konsonanttinsa, suomessahan sana ei voi alkaa kahdella konsonantilla (stol - tuoli ja skola - koulu yms.)