Otsikko
Olen jo pidempään yrittänyt selvittää sukunimeni historiaa. Isäni sukunimi on Kuusisto ja hän on Huittisten seudulta kotoisin ja äitini on Vampulasta ja hän…

Kysytty

Olen jo pidempään yrittänyt selvittää sukunimeni historiaa.
Isäni sukunimi on Kuusisto ja hän on Huittisten seudulta kotoisin ja äitini on Vampulasta ja hän on Ylikännö. Onko näistä sukunimistä mitään merkintöjä teillä, mitä osaisitte kertoa minulle.
Haluaisin myös tietää onko mahdollista lainata venäjänkielen opiskelukuuntelukasettia tai jotain sähköisessä muodossa internetistä ladattavaa sivustoa kielen opiskeluun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Suomalaiset sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala sukunimestä Kuusisto kerrotaan seuraavaa:

"Asutusnimenä Kuusisto on yleinen Länsi- ja Keski-Suomessa, mikä pääosin selittää sukunimen Kuusisto yleisyyden. Sitä on käytetty sukunimenä jo viime vuosisadan puolella mm. Akaassa. Lisäksi nimi on ollut nimensuomalaistajien suosiossa esim. 1906, jolloin se 25 tapauksessa sai korvata ruotsinkielisen nimen. Vain kuudesti entinen nimi oli kuusi-aiheinen."

Sukunimikirjoista kuten Uusi suomalainen nimikirja ja Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala ei löytynyt mainintaa sukunimestä Ylikännö.

Helmet-kirjastoista löytyy runsaasti venäjänkielistä kurssimateriaalia sekä kasetteina että cd-levyinä:
Kasetit: http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28*%29%20f%3A4%20c%3A16%20…
Cd-levyt: http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28*%29%20f%3A3%20c%3A16%20…

Yleisradion oppiminen sivustolta löytyy YLE:n julkaisemien venäjän kielikurssien materiaali. http://oppiminen.yle.fi/venaja

3 ääntä

Kommentit

Tällä hetkellä väestörekisterissä on reilut 100 Yllikännöä, eli jokseenkin harvinainen nimi. Tähän rekisteriin henkilöt ovat päässeet 1960-luvun jälkipuoliskolla, jolloin suurimmalla osalla on ollut rekisteröintiä auttavat henkillötunnukset.
Sukututkimuskäyttöön laaditulla Hiski-hakuohjelmalla, jossa on suunnilleen 100 vuotta vanhempia henkilöitä, ei löydy yhtään Ylikännöä. Niinpä sitä voidaan pitää jokseenkin uutena sukunimenä. Sen sijaan Kännö-nimisiä löytyy Vampulasta ja Köyliöstä vuodesta 1720 alkaen, rusthollikin on mukana kuvioissa. Ottaen huomioon läntisen maanhalllintatavan on mahdollista, että on ensin ollut suurempi Kännön tila, joka on sitten jaettu Ylikännöön ja johonkin muuhun/muihin osiin.
Ellei joku muu ole tehnyt suvussasi tutkimusta aikaisemmin, todennäköisesti ainoa keino selvittää asia on pyytää vanhempiesi, isovanhempiesi ja heidän vanhempiensa virkatodistukset, ehkä vielä sitäkin edellisten sukupolvien todistukset ja lähteä niistä liikkeelle. Mikäli todella haluat selvittää nimet ja suvun kunnollisesti, ehdotan, että menisit ensin sukututkimuskurssille. Onnellista kurkistusta menneisyyteen!

Ylikännön suvusta on tehty sukututkimusta. Ylikännöt ovat sukua niin Isokännöille kuin Kännöille ja he ovat asuttaneet alkujaan Kännön rusthollin kuuluneita Alakännön, Ylikännön ja Isäkännön tiloja. Suku on levinnyt Vampulasta etenkin eteläiseen ja läntiseen Suomeen. Mieheni on Ylikännö ja hänen isänsä on kotoisin Alakännön tilalta Vampulasta. Kaikki Ylikännöt ovat sukua toisilleen, itsestäni tuli 65. Ylikännö mennessäni mieheni kanssa naimisiin.

Kommenttiini tuli näköjään kirjoitusvirheitä. Kyse on Isokännön, ei Isäkännön tilasta.

Vampulassahan nyt kaikki taitavat olla sukua keskenään. Itse olen syntynyt siellä. Ja lähellä Ylikännöä..