Otsikko
Hiihtokelitiedotus luettiin muistini mukaan radiossa joskus vuosikymmeniä sitten. Pitääkö paikkansa? Sanat ja sanonnat: vitikeli, luistava keli, uutta lunta…

Kysytty

Hiihtokelitiedotus luettiin muistini mukaan radiossa joskus vuosikymmeniä sitten. Pitääkö paikkansa?
Sanat ja sanonnat: vitikeli, luistava keli, uutta lunta hangella, nuoska-keli, ovat jääneet mieleen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, muistat aivan oikein.
Vuodelta 1961 on tallessa Hiihtokelitiedoitus, joka on luettu osana Päivätarjotin-ohjelmaa 14.4.1961.

Tässä ohjelman tarkemmat tiedot:
OTSI: Päivätarjotin 14.4.1961.
ENSI: 19610414 AANP: 19610414 KEST: 001730
(00:00) Avaruuslaulut. Laulut: Sinä olet ensimmäinen. Onnittelen sinua, ihminen.
(03:20) Heikki Eteläpää: Viikon elokuvakatsaus.
(06:40) Pyhäkoulutyö. Papisto Lahdessa. Suomen pyhäkouluyhdistyksen pääsihteeri, rovasti Pentti Taipale vastaa mikä on pyhäkoulun tehtävä tällä hetkellä.
(08:20) Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunta viettää vuosijuhlia. DI Sakari Seeste: juhlien teemana Dipoli.
(10:45) Hiihtokelitiedoitus. Eri lääneissä desimetrimäät, kuinka paljon uutta ja vanhaa kantavaa lunta sekä luistava keli, nuoskakeli ja hankikeli tiedot:
”Ja sitten hiihtokelitiedoitus. Lapin läänissä 6-8 desimetriin uutta, kantavaa lunta hangella, tai vanhaa kantavaa lunta, luistava keli. Oulun läänissä 3-8 desimetriin vanhaa kantavaa lunta, luistava keli. Vaasan, Turun ja Porin, Hämeen, Uudenmaan ja Kymen lääneissä 0-3 desimetriin yleensä vanhaa kantavaa lunta, hankikeli tai nuoskakeli. Keski-Suomen, Kuopion ja Mikkelin lääneissä 3-5 desimetrin, Pohjois-Karjalan läänissä 5-7 desimetrin kovaa kantavaa lunta, hankikeli. Siis melko hyvä keli kaikkialla Suomessa, täällä etelässä tosin on vähän lunta, mutta kai hiihtämään pääsee jos oikein yritteliäs on.”
...

Hiihtokelitiedoitus on siis ollut alle minuutin mittainen tiedote muun ohjelman ohessa.

Vuonna 1971 on ollut poikkeuksellinen talvi Lapissa. "Näkymä korkeista nietoksista Lapissa on ollut vain kuvitelma tänä talvena." ... "pakkaset ovat pysytelleet enimmäkseen poissa. Vain ajoittain elohopea on laskenut alle kolmeenkymmeneen pitkän syystalven aikana". Ohjelma on 14.1.1971 lähetetty "Talven 1970-1971 lämmin sää. Kansansäätieteilijät ennustavat".

Ohjelmaan "Tänään 50 vuotta", joka on esitetty 21.01.2005, on leikattu otteita aiempien vuosien hiihtokelitiedotteista.

Hyvin vähän näitä on kuitenkin tallella, koska aiempina vuosikymmeninä nauhoja on käytetty uudestaan ja kaikkia ohjelmia ei ole tallennettu.