Asun Ruotsissa ja maksan tv-luvan sinne. Omistan kesähuvilan Suomessa, aivan rajajoen rannalla. Ruotsissa saa katsella useampaa tv:tä samalla luvalla. …

Kysytty

Asun Ruotsissa ja maksan tv-luvan sinne. Omistan kesähuvilan Suomessa, aivan rajajoen rannalla.
Ruotsissa saa katsella useampaa tv:tä samalla luvalla.

Huvilallani näkyy myös Suomen tv, siltä ei voi välttyä. Kuuluisiko minun nyt myös maksaa lupamaksu Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lain mukaan televisiolähetysten vastaanottaminen Suomessa edellyttää televisiomaksun maksamista Suomen valtion televisio- ja radiorahastoon. Tämä koskee myös tilanteita, joissa katsotaan muita kuin Yleisradion ohjelmia esimerkiksi sateliittikanavia.

Suomen laissa asiasta kerrotaan seuraavasti:

Laki valtion televisio- ja radiorahastosta

3 luku
Televisiomaksun määrääminen ja maksuvelvollisuus

6 §
Televisiomaksun suuruuden määrääminen
Television käyttämisestä on maksettava televisiomaksu, jonka suuruuden määrää valtioneuvosto. Maksua määrättäessä on muun ohessa otettava huomioon Yleisradio Oy:n mahdollisuus täyttää sille asetetut julkista palvelua koskevat lakisääteiset tehtävät, alan kilpailutilanne sekä yleinen taloudellinen kehitys.

7 §
Velvollisuus televisiomaksun maksamiseen
Jokaista käytössä olevaa televisiota kohden on suoritettava televisiomaksu. Julkisessa laitoksessa olevan henkilön ei kuitenkaan tarvitse maksaa käytössään olevasta televisiosta televisiomaksua.

Perheen käytössä olevia televisioita varten tulee kuitenkin maksaa vain yhtä televisiomaksua jokaista vakituista käyttöpaikkaa kohden. Tässä laissa perheellä tarkoitetaan yksin asuvia ja yhteistaloudessa samassa asunnossa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa eläviä sekä heidän kanssaan vakituisesti asuvia sukulaisiaan tai lapsiaan, mukaan lukien ottolapset sekä perheeseen sijoitetut lapset. Sukulaisella tarkoitetaan henkilöä, joka perintökaaren (40/1965) mukaan katsotaan perintöön oikeutetuksi.

Lisätietoja aiheesta löytyy Viestintäviraston Tv-maksuhallinto-sivuilta osoitteesta: http://www.tv-maksu.fi/