Otsikko
Olen ammatiltani kirjastovirkailija ja aikeissa kouluttautua kirjastonhoitajaksi. ...Olen nyt katsellut tässä koulutusvaihtoehtoja ja tämä on jäänyt vaivaamaan…

Kysytty

Hei. Olen ammatiltani kirjastovirkailija ja aikeissa kouluttautua kirjastonhoitajaksi. ...Olen nyt katsellut tässä koulutusvaihtoehtoja ja tämä on jäänyt vaivaamaan:

"ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot"

Tarkoittaako tämä siis että jos opiskelen päiväopintoina liiketalouden tradenomiksi esim. Vantaalla, mutta suoritan verkko-opintoina nuo 60 op kirjasto- ja informaatioalaa Tampereen avoimessa yliopistossa, niin se riittää kirjastonhoitajan pätevyyteen? Vai onko kirjastoalan opiskeleminen päiväopintoina Tampereella, Turussa, Seinäjoella tai Oulussa pakollista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oman kokemukseni mukaan päiväopinnot eivät ole pakolliset. Kirjastonhoitajana työskentelevillä henkilöillä on usein hyvin erilaiset koulutuspolut takanaan. Tärkeintä on tosiaan, että vaadittu 60 opintopistettä informaatiotutkimusta on suoritettuna korkeakoulututkinnon ohella.

Esimerkiksi allekirjoittanut opiskeli alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon Helsingin yliopistossa. Informaatiotutkimuksen perusopinnot 25 opintopistettä suoritin Tampereen avoimessa yliopistossa ja informaatiotutkimuksen aineopinnot 35 opintopistettä Oulun avoimessa yliopistossa. Molemmat opintokokonaisuudet järjestettiin verkkokursseina, joista jälkimmäiseen tosin kuului muutama lähiopetuspäivä Helsingissä.

Helsingin yliopisto suostui hyväksilukemaan opintokokonaisuudet osaksi tutkintojani sivuaineina. Mikäli olet epävarma oman oppilaitoksesi käytännöistä, tarkista asia opintotoimistostasi. Vaihtoehtoisesti voit käydä informaatiotutkimuksen opinnot erillään muista opinnoistasi. Kokonaisuuden pitäisi riittää alalle pätevöitymiseen.