Otsikko
"muna vai kana" kysymys sai mut ajattelemaan. Varoitukseksi voin sanoa että tiedän kysymykseni kuulostavan oudolta mutta haluan painottaa etten ole…

Kysytty

"muna vai kana" kysymys sai mut ajattelemaan. Varoitukseksi voin sanoa että tiedän kysymykseni kuulostavan oudolta mutta haluan painottaa etten ole vitsailemassa rasismilla tai rotuerottelullla.

Jos esimerkiksi tulevaisuudessa kehittyisi uusi ihmislaji, miten paljon hänen pitäisi erota perus Homo Sapienista että hänet voisi lukea uudeksi lajiksi? Esimerkiksi pitääkö olla hankaluuksia saada lapsia nykyihmisen kanssa vai?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksesi on kinkkinen, sillä lajia ei kovin hyvin voi etukäteen tosiaan määritellä. Seuraavasta lähteestä voisit saada ajatusleikillesi lisää taustaa:

Miten laji määritellään? – Natura (naturalehti.fi)

Todella syvälle pääsee tämän tutkielman kautta: Lajikäsitteiden ja lajinrajaamisen problematiikka (oulu.fi)

Siitä ehkä tärkein nosto tässä lajimietinnössä, mikä tukee jo omaa näkemystäsi, jonka esitit kysymyksessä:

"Kielitoimiston verkkosanakirjan (2022) mukaan laji määritellään biologian alalla eliöryhmäksi, jonka jälkeläiset pystyvät lisääntymään keskenään. Tämä lisääntymiseen ja elin- ja lisääntymiskykyisten jälkeläisten tuottamiseen perustuva rajaus onkin yleisin käytetty määritelmä, jota kutsutaan myös biologiseksi lajikäsitteeksi (De Queiroz, 1998, Stankowski & Ravinet, 2021)."

Mutta sen lisäksi tutkielman koonnista voi saada selville, että lajeja voi erotella morfologisesti (silmin nähtävät ominaisuudet), isolaation kautta (sisäsyntyiset tekijät estävät geenien risteytymisen), ja esimerkiksi evolutiivisesti (sukuhaara on tarpeeksi eriytynyt kehityksessään).