Nykyään kaksi eri lajia määritellään siten, että ne eivät voi lisääntyä keskenään tai niiden jälkeläisen lisääntymiskyky on alentunut (tiikeri ja leijona) tai…

Kysytty

Nykyään kaksi eri lajia määritellään siten, että ne eivät voi lisääntyä keskenään tai niiden jälkeläisen lisääntymiskyky on alentunut (tiikeri ja leijona) tai steriili. Homo sapiens ja neandertalin ihminen kuitenkin määritellään eri lajeiksi, vaikka ilmeisesti pystyivät lisääntymään keskenään ja tuottamaan lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Olivatko siis homo sapiens ja neandertalin ihminen todella eri ihmislaleja vai pelkästään eri ihmisrotuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laji-käsitteen määrittely on perin hankalaa. Biologinen laji voidaan määritellä joukoksi, joka ”muodostuu yksilöistä, jotka lisääntyvät tai periaatteessa pystyvät lisääntymään esteettä keskenään ja saamaan lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä”.

Tämä määritelmä on kuitenkin suppea. Esimerkiksi useat eri paviaanilajit lisääntyvät keskenään, kuten myös vaikkapa kojootit ja sudet sekä monet eri lintulajit.

On olemassa myös muita laji-käsitteen määritelmiä. Typologinen laji tarkoittaa joukkoa, joka ”muodostuu yksilöistä, joilla on riittävä määrä tunnistuksessa käyttökelpoisia yhteisiä ominaisuuksia”. Morfologinen laji taas määritellään ”pelkästään yksilön muotoon liittyvien ominaisuuksien perusteella”.

Näidenkin lisäksi on lukuisia lajin määritelmiä:

Sukupuuttoon kuollut neandertalinihminen (homo neanderthalensis) ja nykyihminen (homo sapiens) elivät samaan aikaan ja lisääntyivät keskenään. Molemmat kuuluvat ihmisten (homo) sukuun. Neandertalinihmisen dna:ta löytyy myös nykyihmisestä.

Biologisen määritelmän mukaan neandertalilainen ja nykyihminen voisivat olla samaa lajia, mutta morfologisen määritelmän mukaan taas eivät olisi. Käsittääkseni tiedeyhteisön yleisesti hyväksytty käsitys on se, että neandertalilainen ja nykyihminen eivät olisi samaa lajia. Tämä perustuu suurelta osin siihen, että neandertalinihminen erosi tietyiltä anatomisilta piirteiltään (esimerkiksi kallonmuodoltaan) huomattavan paljon nykyihmisestä.