Kuinka monta gigatavua informaatiota ihmisen aivojen muisti pystyy säilyttämään?

Kysytty

Kuinka monta gigatavua informaatiota ihmisen aivojen muisti pystyy säilyttämään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisen ja tietokoneen muisti eroavat toisistaan niin paljon, ettei tietotekniikan mittayksiköllä oikein voi ihmisen muistia mitata. Ihmisen muistista puhuttaessa puhutaan usein säilö- eli pitkäkestoisesta muistista. Se on tietovaranto, jossa ovat opitut asiat ja taidot, tapahtumat ja kokemukset. Ihmisellä on myös työ- eli lyhytkestoinen muisti, jossa tieto pysyy noin 10-15 sekuntia. Sinne saapuu aistien kautta tietoa, josta osa siirtyy pitkäkestoiseen muistiin.

Kiti Müllerin kirjassa Aivokutinaa (Työterveyslaitos, 2003) kerrotaan, että kahta samanlaista säilömuistia ei ole, ja että tallentaminen jatkuu koko elämän. Säilömuistin kapasiteetin rajoja ei tunneta (s. 35). Eli ihmisen muistiin mahtuvan informaation määrää ei tiedetä.

Hyvä artikkeli ihmisen muistista löytyy esim. Terveyskirjaston sivuilta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=amh00…

Mielenkiintoinen tutkielma ihmisen muistin mallintamisen mahdollisuuksista on Ville Haapsaaren kandidaatintutkielma (Jyväskylän yliopisto, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, 2007). Sen voi lukea esim. täältä:

http://users.jyu.fi/~jorma/kandi/2007/Kandi_Haapsaari.pdf