Kuinka suuri osuus sodilla on maailmanlaajuisesti geeniperimän sekoittumiseen sotien aiheuttamien pakolaisvirtojen myötä?

Kysytty

Kuinka suuri osuus sodilla on maailmanlaajuisesti geeniperimän sekoittumiseen sotien aiheuttamien pakolaisvirtojen myötä?

Vastaus

Vastattu

Aivan tuosta näkökulmasta en löytänyt tutkimuksia. Joko aihe on harvinainen tai sitä ei ole tutkittu.

Sotien vaikutuksesta ihmisen evoluutioon on kyllä tutkimuksia esim. An evolutionary theory of large-scale human warfare: Group-structured cultural selection

Myös ihmisten muuttoliikettä ja sen vaikutusta kansojen perimään on tutkittu. esim. Tracing the peopling of the world through genomics

Kenties sotien ja muuttoliikkeiden vaikutusta on vaikea eritellä?