Kasvaako maapallon massa väestönkasvun seurauksena vai ovatko "ihmisten rakennusaineet" vain muotoaan muuttanutta olemassa olemaa ainetta? Entä jos oleletaan,…

Kysytty

Kasvaako maapallon massa väestönkasvun seurauksena vai ovatko "ihmisten rakennusaineet" vain muotoaan muuttanutta olemassa olemaa ainetta? Entä jos oleletaan, että maapallon väestömäärä pysyisi vakiona mutta ihmisten keskipaino nousisi vaikka 10%, kasvaisiko myös maapallon massa? Jos maailman kaikki ihmiset laihduttaisivat yhteensä esimerkiksi miljoona kiloa, painaisiko maapallo tämän verran vähemmän? Kiitos vastauksista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maapallon kokonaismassan muutokset eivät riipu eliökunnan määrällisistä muutoksista. Kaikki elollinen rakentuu massassa jo mukana olevista aineksista eli yksilön lihominen "laihduttaa" vastaavasti ympäristöä.

Maapallon kokonaismassa voi kyllä kasvaa, mutta kasvun lähteenä on avaruudesta maan pinnalle jaksavat pienet ja joskus harvoin isommatkin kappaleet. Toisaalta maa menettää koko ajan massaansa avaruuteen vuotavana säteilynä. En tähän hätään löytänyt varmaa tietoa siitä, kumpi virta on suurenmpi, mutta veikkaisin, että tänne tulee hiukan enemmän materiaa kuin sitä virtaa ulos.

Millään näistä ilmiöistä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, koska maapallon oma massa on niin valtava (noin 5,973 x 10 potenssiin 24 kiloa). Vaikka ihmisiä on nykyään noin 7 miljardia, ei meidän yhteenlaskettu painomme (ehkä noin 500 000 000 000 kiloa) kokonaismassaa juuri heilauta.

Ihmiskunnan ainoa keino omin voimin lisätä maapallon massaa on ruveta kuljettamaan tänne esimerkiksi malmia muilta taivaankappaleilta. Mutta kuten jo voi arvata, tuollaisen kuljetuksen volyymi ei voi valmiiseen massaan nähden olla erityisen suuri. Vain todella suuren avaruudessa liikkuvan kappaleen törmääminen maapalloon muuttaisi sen massa merkittävällä tavalla - ja se luonnollisesti merkitsisi kaiken elollisen tuhoutumista.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto