Ajattelin kysellä teiltä neuvoa, kun tarvitsisimme perusfaktoja sodan ekologiaa käsittelevää kirjaa varten. Eli osaisitteko neuvoa mistä löytäisi (esim. joku…

Kysytty

Ajattelin kysellä teiltä neuvoa, kun tarvitsisimme perusfaktoja sodan ekologiaa käsittelevää kirjaa varten. Eli osaisitteko neuvoa mistä löytäisi (esim. joku teos tai vastaava) tilastoja sotien tai muiden väkivaltaisten konfliktien määrästä viime vuosisadan ajalta, sekä myös samalta ajalta uhrien ja pakolaisten määristä. Mittakaavana olisi koko maailma, mutta myös pelkkä Eurooppa käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelemastasi aiheesta on kyllä kirjoitettu ja julkaistu paljon materiaalia, mutta yksittäisiä kokoomateoksia ei valitettavasti ainakaan Tilastokirjastolla juurikaan ole.

Maailmanlaajuisesti sotia käsittelee oikeastaan vain yksi teoksemme:
Tekijä(t): Smith, Dan
Nimeke: The atlas of war and peace / Dan Smith with Ane Bræin
Aineisto: kirja
Julkaistu: London : Earthscan, 2003

Aiheesta on kuitenkin paljon Internet-lähteitä ja yhtenä hyvänä aloituspaikkana on Tampereen yliopiston Rauhan- ja konfliktintutkimuksen laitoksen sivut, jossa on tietoa sekä heidän omista julkaisuistaan että hyvä linkkikokoelma alan tiedonlähteisiin.
http://www.uta.fi/laitokset/tapri/findex.html

Suomea koskevaa tilastotietoa löytyy kyllä täältä Tilastokirjastostakin, esim. Kuolinsyytilastoissa on eritelty sodissa kuolleet. Samoin pakolaisista Suomessa on koottu tilastoja.