Otsikko
Mistä löydän tietoa Falklandin sodasta - käyty 1982/Argentiina? tarvitsisin mahdollisia hakusanoja.

Kysytty

Mistä löydän tietoa Falklandin sodasta - käyty 1982/Argentiina? tarvitsisin mahdollisia hakusanoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi ei Internetissä todellakaan ole paljoa tietoa kysymästäsi aiheesta. Joudut etsimään tietoa tavallisista hakuteoksista. Jos sinulle kävisi myös englanninkielinen aineisto, voisit kokeilla vaikkapa uutta hakupalvelua Googlea, http://www.google.com/. Kirjoita hakulaatikkoon falkland war. Sillä tavoin löytyy kyllä runsaasti kiinnostavaa aineistoa (esimerkiksi http://www.yendor.com/vanished/falklands-war.html).

Myös muista hakupalveluista, vaikkapa Altavistasta (http://www.altavista.com), englanninkielistä aineistoa kyllä löytyy. Tietoa etsiessä kannatta muistaa myös espanjankielinen nimi Malvinas.

Suomenkielisen tiedon hakemisen voit aloittaa Mitä Missä Milloin -kirjasta, jos voit saada vanhoja vuosikirjoja käsiisi vaikkapa kirjastosta. Vuotta 1982 (suunnilleen elokuuhun asti) koskevat tiedot ovat seuraavan vuoden kirjassa. Myös 1980-luvulla ilmestynyt "Vuosisatamme kronikka" ulottuu k.o. vuoteen. Tavallisissa tietosanakirjoissakin on muutama rivi siitä.

CD-Facta -rompputietosanakirjassa sanotaan: Falklandin sota, Ison-Britannian ja Argentiinan välinen sota 18.3.-14.6.1982. Argentiinan miehitettyä ensin Etelä-Georgian saaren ja sitten Falklandinsaaret Iso-Britannia lähetti alueelle laivasto-osaston 5.4.1982. Sen turvin suoritettiin maihinnousu ja saaret vallattiin takaisin. Falklandin sota oli merisodan historiassa ensimmäinen ohjuksin käyty sota.