Minun tarvitsisi tietää esitelmää varten maailmanuskontojen (kristinusko, islam, juutalaisuus, hindulaisuus ja buddhalaisuus) kannan sotaan. Eli onko sotiminen…

Kysytty

Hei!
Minun tarvitsisi tietää esitelmää varten maailmanuskontojen (kristinusko, islam, juutalaisuus, hindulaisuus ja buddhalaisuus) kannan sotaan. Eli onko sotiminen oikeutettua ja jos on, niin milloin yms. Eli kysymykseni on että, mistä saisin vastauksen edellä mainittuihin kysymyksiin. Jostain kirjasta, nettisivulta, joltain henkilöltä, mistä?keneltä???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen HelMet-tietokannasta http://www.helmet.fi löytyy joitakin teoksia, joissa saatetaan käsitellä aihetta.

Haun voi tehdä sanahakuna käyttämällä hakusanoina esim. "uskonnot" (voi myös hakea uskontojen nimillä: kristinusko, juutalaisuus, buddhalaisuus jne.)ja "sota" tai "sodat" tai "sodankäynti" ja "moraali" tai "arvot" tai "etiikka".

Hakulauseke voi olla esim. muotoa "s:kristinusko and (s:sota** or s:soda** or s:etiikka or s:moraali or s:arvot)". Tässä haussa s: tarkoittaa, että haetaan vain asiasanoista, jotka kuvailevat teoksen aihetta. Ja ** tarkoittaa sanan katkaisumerkkiä, jolloin huomioidaan mm. sanan taipuminen. Ja ja tai pitää kirjoittaa englanniksi.

Hakutuloksien joukossa olivat mm. seuraavat kirjat:

Ihmisestä on kysymys : arvot väkivallan maailmassa / toimittaneet Hannu Niskanen ja Seppo Ahonen. Helsinki : Kirjapaja, 2004.

Toukomies, Veli : Uskomatonta! : seksi ja sota Raamatussa ja Koraanissa. Helsinki : Dialogia, 2003.

Miksi soditaan? / toimittanut Anssi Männistö. Tampere : Vastapaino, 2003.

MacArthur, John : Terrorismi, Pyhä sota, Raamattu. Helsinki : Kuva ja sana, 2002.

Dalai Lama XIV: Elämänarvoja uudelle vuosituhannelle. [Helsinki] : Biokustannus, 2000.

Sangharakshita, sthavira: Buddhalaisuuden kymmenen pilaria. [Helsinki] : Länsimaisen buddhalaisen veljeskunnan ystävät, FWBO, 1995.

Hirvonen, Eero: Taisteleva Israel : ystävyys koetuksella. Kauniainen : Perussanoma, 2002.

Juutalaissodan historia / Flavius Josefus. Helsinki : WSOY, 2004.

Ja tietysti on olemassa myös maailmanuskontoja käsitteleviä yleisteoksia, kuten "Maailman uskonnot : elävän uskon perusteet. Porvoo : WSOY, 1994." ja "Maailman suuret uskonnot / Markus Hattstein. Köln : Könemann, cop. 2000."