Mitä kaikkia datoja löytyy Suomeen tulleista vietnamilaisista venepakolaisista vuoden 1979 jälkeen? Kaipaan näyttelyyn sopivaa data esim. kuvia, eläviä kuvia,…

Kysytty

Hei,

mitä kaikkia datoja löytyy Suomeen tulleista vietnamilaisista venepakolaisista vuoden 1979 jälkeen? Kaipaan näyttelyyn sopivaa dataa esim. kuvia, eläviä kuvia, tilastoja yms.

Paljon kiitoksia!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista (http://www.helmet.fi/fi-FI) löytyy joitakin kirjoja Vietnamin venepakolaisista, joista voisi olla hyötyä näyttelyä tehdessä.

- Vietnamilaisia, suomalaisia vai suomenvietnamilaisia?: pääkaupunkiseudun vietnamilaisten etnisyys ja identiteetti 1990-luvulla / Liisa Oinonen (1999)

- Pakolaiset Suomen työelämässä : Suomeen vuosina 1979-86 saapuneiden Kaakkois-Aasian pakolaisten sijoittuminen työmarkkinoille / Hannele Pylvänäinen (1989)

Tässä kaksi dokumenttielokuvaa, jotka ovat Kavissa eli Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa. Kavin yhteystiedot löytyvät täältä:

https://kavi.fi/fi/kirjasto/aukioloajat-ja-yhteystiedot

-Tietämättömyys on pelon äiti (dokumentti, ohjaaja Satu Aaltonen, 1990)

- Pisara meressä (dokumentti, ohjaaja Kari Happonen, 1989)

Finnan eli Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen hakupalvelun kautta löytyy toivoakseni materiaalia näyttelyyn. Hakusanoina on käytetty sanoja pakolaiset vietnamilaiset. Hakua voi tarvittaessa rajata esim. aineistotyypin mukaan, vaikkapa lehtiartikkeleihin,  sivun vasemmasta reunasta. Alla linkki hakutulokseen:

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=vietnamilaiset+pakolaiset&type=AllFields&limit=20