Jean M. Untinen-Auel kirjoitti kirjassa "Luolakarhun klaani", että neandertalinihmiset eivät tunteneet yläkäsitettä. He siis tunsivat esim. koivun, kuusen ja…

Kysytty

Jean M. Untinen-Auel kirjoitti kirjassa "Luolakarhun klaani", että neandertalinihmiset eivät tunteneet yläkäsitettä. He siis tunsivat esim. koivun, kuusen ja männyn, mutta heillä ei ollut niille yhteistä käsitettä puu. Silti siinä kirjassa lapsia käskettiin keräämään polttopuita. Miten ihmeessä lapsia voi käskeä keräämään polttopuita, jos he eivät tunteneet yläkäsitettä puu esim. koivulle, kuuselle ja männylle?

Samassa kirjassa kerrottiin myös, että numerot olivat näille ihmisille vaikeita. Useimmat heistä ei kirjan mukaan osanneet laskea kolmea pitemmälle ja monille jopa käsite yksi tuotti vaikeuksia ymmärtää. Kuitenkin kirjassa parantaja Iza oli huolissaan, kun kirjan päähenkilö Aula ei tuntunut kehittyvän ollenkaan naiseksi ja Izan veli sanoi hänelle, että osa Luolakarhun klaaniin tytöistä kehittyi naiseksi vasta 10-vuotiaana sen sijaan että olisi kehittynyt naiseksi normaaliin tapaan 7-8 vuotiaana ja että Aulan kaltaiset ihmiset eli cro-magnonin ihminen kehittyy ilmeisesti myöhemmin aikuiseksi. Iza tuntui ymmärtävän, että mitä tarkoittaa kehittyä naiseksi 10-vuotiaana, vaikka neandertalinihminen ei pitänyt klaanin tietäjiä lukuun ottamatta laskea niin pitkälle. Miksi Iza siis ymmärsi luvun 10, vaikka se ei olisi pitänyt olla hänelle mahdollista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska Luolakarhun klaani on fiktiivinen teos, vain sen kirjoittaja Jean M. Untinen-Auel voisi antaa vastauksen siihen, miten on nämä tekstinkohdat tarkoittanut tulkittaviksi. Lukija voi tietysti halutessaan tehdä omat tulkintansa - esimerkiksi, että "polttopuu" tarkoittaa neandertalinihmisille mitä tahansa tarkoitukseen sopivaa kuivaa puuainesta, jolloin kerättäviä karahkoja yhdistävä tekijä olisi kuivuus. "Polttopuu" olisi tällöin siis käsitteellisesti ikään kuin oma puulajinsa. Tämä on kuitenkin pelkkää spekulaatiota. Mahdollista on sekin, että kirjailijalle on yksinkertaisesti tullut ajatusvirhe - sellaistakin sattuu.

Neandertalinihmisistä on nykyään olemassa enemmän ja tarkempaa tutkimustietoa kuin kirjan alkuperäisenä ilmestymisvuonna 1980. Vuonna 2015 aiheesta ilmestyi kaksikin kiinnostavaa tietokirjaa, Juha Valsteen Neandertalinihminen: kadonnut lajitoveri ja Svante Pääbon Neandertalilainen: kadonnutta perimää etsimässä. Valsteen aiheesta Tiede-lehteen kirjoittama artikkeli löytyy myös verkosta: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/neiti_neandertal_oli_kel….