Mistähän saisin tietoa siitä, millä tavalla hevonen ymmärtää ihmisen itkun? Hevoset kyllä aistivat ihmisen erilaisia tunnetiloja hyvin, mutta tulkitsevatko ne…

Kysytty

Mistähän saisin tietoa siitä, millä tavalla hevonen ymmärtää ihmisen itkun? Hevoset kyllä aistivat ihmisen erilaisia tunnetiloja hyvin, mutta tulkitsevatko ne nimenomaan itkua jollain tapaa, esim. siten että ihminen alistuu eikä ole johtaja? Käsitykseni mukaan (pitäneekö paikkaansa) koirat taas tulkitsevat tutun ihmisen itkua niin että ihmistä pitää lohduttaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselimme asiaa Hevostietokeskukselta, josta vastattiin, että hevoset kyllä jossakin määrin kykenevät tulkitsemaan ihmisen tunnetiloja kuten hyvää tuulta tai vihaisuutta. Hevosen kyvystä ymmärtää tai tulkita ihmisen itkua, ei heilläkään ollut tietoa.

Myöskään Tuire Kaimion teoksesta Hevosen kanssa (WSOY, 2004) ei äkkiselailemalla löytynyt mainintaa hevosen reagoimisesta nimenomaan itkuun. Teoksesta löytyi kyllä paljon kiinnostavaa tietoa ihmisen ja hevosen kanssakäymisestä, sekä siitä miten hevonen ihmistä tulkitsee.

Lähteet:

http://www.hevostietokeskus.fi/
Kaimio, Tuire: hevosen kanssa (WSOY, 2004)