Ammattipätevyyden parantaminen. Minulla on FM-tutkinto ja sen lisäksi suoritettu kirjasto- ja informaatioalan kurssi (31 op), joka käytännössä vastasi alan…

Kysytty

Ammattipätevyyden parantaminen.
Minulla on FM-tutkinto ja sen lisäksi suoritettu kirjasto- ja informaatioalan kurssi (31 op), joka käytännössä vastasi alan yliopistollisia perusopintoja. Haluaisin laajentaa opintoni 60 opintopisteeseen. Eräs mahdollisuus olisi suorittaa opintopisteitä avoimen AMK:n kautta. Miten mahdollisessa työnhaussa suhtaudutaan yhdistelmään yliopisto- ja ammattikorkeakouluopintoja? Olisiko parempi etsiytyä suoraan yliopistollisiin aineopintoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen osalta kelpoisuusvaatimukset on esitetty 1.1.2010 voimaan tulleessa kirjastoasetuksessa 17.12.2009/1157 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091157 Asetuksen mukaan kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 45 prosen-tilla tulee olla seuraava korkeakoulutasoinen koulutus:

1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;
2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;
Kunnan kirjastolaitosta taikka yhtä tai useampaa toimipistettä johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opin-topisteen tai 35 opintoviikon laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot.
Toisin sanoen asetuksessa yliopistotasoiset ja ammattikorkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot ovat rinnasteisia. Kunnan kirjastolaitosta tai toimipisteitä johtavalta henkilöltä vaaditaan vir-kaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto kirjasto- ja informaatioalan opintoineen.