Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Tyttäreni haluaisi kasvatustieteeseen liittyvää verkkoaineistoa. Hän opiskelee yhteisöpedagogiaa. Haluaisin tilata…

Kysytty

Hei, olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Tyttäreni haluaisi kasvatustieteeseen liittyvää verkkoaineistoa. Hän opiskelee yhteisöpedagogiaa. Haluaisin tilata verkkotunnukset johonkin sopivaan aineistopalveluun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kasvatustieteelliseen aineistoon erikoistunut tietokanta on ERIC, josta löytyy ilmaisversio alla olevasta linkistä. ERIC on englanninkielinen ja haut on siksi tehtävä englannin kielellä. ERIC sisältää Kasvatustieteellisiä kirjallisuusviitteitä 1960-luvulta lähtien.

http://eric.ed.gov/

Suomenkielinen, vapaasti käytettävä verkkoaineisto on esim. ARTO, joka on kotimainen artikkeleiden viitetietokanta ja sisältää artikkeleita monelta tieteenalalta, myös kasvatustieteestä. ARTO:sta voi tehdä hakuja esim. alla olevan linkin kautta:

https://arto.linneanet.fi/vwebv/searchBasic

Verkkoaineiston hakuun kannattaa kysyä neuvoa myös oman ammattikorkeakoulun kirjastosta. Esim. Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak), jolla on alueyksiköt pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Kauniainen, Nurmijärvi), Jyväskylässä, Kuopiossa, Turussa, Joensuussa ja Torniossa on hankkinut henkilökunnan ja opiskelijoiden käyttöön maksullisia elektronisia aineistoja. Lista hyödyllisistä ilmaisista tietokannoista sekä kirjaston hankkimista maksullisista aineistoista löytyy linkistä avautuvan sivun alalaidasta. Elektroniset aineistot toimivat Humakin verkon sisällä kampuksilla. Humakin opiskelijat ja henkilöstö voivat käyttää aineistoja myös etäkäyttönä kampusten ulkopuolelta kirjautumalla Humak-käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

http://www.humak.fi/humak/kirjastopalvelut/elektroniset-aineistot/

Myös Mikkelin amk:n kirjaston sivuilta löytyy linkkejä eri tietokantoihin, joista osaa voi käyttää vapaasti ja
osaan voivat kirjautua vain kyseisen ammattikorkeakoulun opiskelijat omilla verkkotunnuksillaan.

http://www.mamk.fi/kirjasto/aineistot_ja_tiedonhankinta