Minkälainen suuntaus on kasvatustieteessä konstruktivismi ?

Kysytty
28.9.2001

minkälainen suuntaus on kasvatustieteessä konstruktivismi ?

Vastaus

Vastattu
1.10.2001
Päivitetty
1.10.2001

Konstruktivistinen oppimiskäsitys korostaa joustavaa ja oppijan valmiuksia painottavaa opetusta. Oppiminen on tiedon konstruointia ja se edellyttää oppilaalta aktiivisuutta. Tässä muutamia periaatteita:
Uutta tietoa omaksutaan aiemmin opittua käyttämällä.
Oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta.
Ymmärtämisen painottaminen edistää mielekästä tiedon konstruointia.
Sama asia voidaan tulkita tai käsittää monella eri tavallla.
Oppiminen on sidoksissa kontekstiin ja kulttuuriin.
Sosiaalisella vuorovaikutuksella on keskeinen rooli oppimisessa.
Opetussuunnitelmien tulisi olla joustavia ja ottaa huomioon niin oppijan valmiudet kuin tiedon suhteellisuus ja muuttuuvuus.
Lisää konstruktivistismista kasvatustieteessä on kirjassa Rauste von Wright: Oppiminen ja koulutus.

Ja tässä vielä muutama nettilinkki:
http://syy.oulu.fi/opetuksenkehittamishanke/Konstru.htm
http://www.kyamk.fi/oppiminen/tieto1.html
http://www.europe2020.kapi.net/konstr2.htm
http://wwwedu.oulu.fi/okl/lo/kt2/wkonstr.htm http://www.cs.uta.fi/ipopp/www/ipopp2000/PenttilaVihtakari/20_konstrukt…

Aiheesta on kirjoitettu lukuisia artikkeleita kasvatustieteellisissä lehdissä - voit pyytää kirjastostasi artikkelihaun.

1 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.