Mitä on verkkoaineisto? Lisäksi tietoa Internetin hakutavoista ja Internetin aineiston lähdekritiikistä.

Kysytty

Mitä on verkkoaineisto? Lisäksi tietoa Internetin hakutavoista ja Internetin aineiston lähdekritiikistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tavoista hakea luotettavaa tietoa tehokkaasti Internetistä on kirjoitettu niin paljon artikkeleita, verkkosivuja että kirjoja, etten en voi luetella niitä kaikkia.

Tässä muutama vinkki teoksista ja verkkosivuista, joista saat vastauksen kysymyksiisi.

KIRJAT:

1.
PÄÄTEKIJÄ HAASIO, Ari
NIMEKE Internet-tiedonhaun opas / Ari Haasio
JULKAISUTIEDOT Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2003 (Saarijärvi : Gummerus)
ISBN 951-692-549-9 (nid.)

2.
PÄÄTEKIJÄ ALATERÄ, Anu
NIMEKE Tiedonhaun perusteet - osa lukutaitoa / Anu Alaterä & Kai Halttunen ; [julkaisijat:] Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ja Otavan opisto/Internetix
JULKAISUTIEDOT Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2002 (Saarijärvi : Gummerus)
ISBN 951-692-527-8 (nid.)

3.
NIMEKE TIEDONHAKIJAN teho-opas : tiedonhakijan peruskirja / Risto Heikkinen ... [et al.]
PAINOS 5. uud. p.
JULKAISUTIEDOT Jyväskylä : Docendo, 2001 ([Tampere] : Tammer-paino)

ISBN 951-846-113-9 (nid.)

4.
NIMEKE TIEDONHAKIJAN opas / Kai Halttunen ... [et al.] ; [toimittaja: Liisa Niinikangas] ; [graafinen suunnittelu ja piirrokset: Rinna Mäkinen]
JULKAISUTIEDOT Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2001 (Jyväskylä : Gummerus)
ISBN 951-692-484-0 (nid.)
HUOMAUTUKSET 2. korj. p. 2002

5.
PÄÄTEKIJÄ KORHONEN, Johanna
NIMEKE Iloa internetistä / Johanna Korhonen
JULKAISUTIEDOT Helsingissä : Gummerus : Ajatus, 2003
ULKOASU 255, [1] s. ; 25 cm
ISBN 951-20-6451-0 (sid.)

Lisää teoksia tiedonhausta ja Internetistä ja yllämainittujen teosten saatavuuden löydät PIKI-verkkokirjastostamme http://kirjasto.tampere.fi:8000/ . Asianomaisen sivun vasemmassa yläreunassa olevasta kohdasta HAKU pääset verkkokirjastomme hakusivulle, jossa haku tehdään seuraavasti:

Valitse pudotusvalikoista kahdelle eri riville kohta asiasana ja kirjoita toiselle hakuriville sana tiedonhaku ja toiselle Internet. Sivuillamme on lisää ohjeita kuinka verkkokirjastostamme voi hakea.

VERKKOSIVUT

Makupalojen valikoidusta linkkikirjastosta löydät useita hyviä sivuja Internetin tiedonhausta ja lähdekritiikistä.
http://www.makupalat.fi/internet.htm#haku

Kirjastot.fi-palvelun sivuilla on erinomainen verkkotiedonhaunopas.
http://www.kirjastot.fi/page.asp?_item_id=612