Otsikko
Olemme suunnitelleet tytöllemme nimeksi Emilia Taika Tuulia. Mitä nimet merkitsevät ja mitä tiedetään niiden historiasta?

Kysytty

Olemme suunnitelleet tytöllemme nimeksi Emilia Taika Tuulia.
Mitä nimet merkitsevät ja mitä tiedetään niiden historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emilia nimen juuret löytyvät Pentti Lempiäisen "Nimipäiväsanat mitä nimet kertovat" Helsinki 1994, ISBN 951-625-282-6
Kirjan mukaan nimi juontuu muinaisroomalaisen Aemilius-ylimyssuvun nimestä. Tästä nimestä on saatu miehennimi, Eemil sekä sisarnimi Emilia, joka otettiin almanakkaan 1852.

Samasta kirjasta käy ilmi että " tämänpäiväiset nimet vievät eilisen tavoin ajatukset luonnonhaltioihin. Tuulikki on Kalevalassa yksi metsän haltioita, Tapion tytär, Tellervon (13.4) rinnakkaisnimi. Etunimenä se jäi kristinuskon vakiintuessa syrjään, kunnes se 1800-ja 1900-luvun vaihteessa pääsi uudelleen käyttöön ja otettiin almanakkaan 1908. Myöhemmin sen rinnalle ovat tulleet Tuulia (1950, alkuaan kirjailija Tyyni Tuulion nimimerkki).." s 72-73

Taika-nimestä saa viitteitä Pentti Lempiäisen, "Suuri etunimikirja" Juva 1999, ISBN 951-0-23323-4
"Taika Suomen sanaan taika pohjautuva etunimi, jolloin lähinnä tulevat kysymykseen tämän sanan merkitykset kiehtova, salaperäinen voima, lumous. Äänteellisesti samantapasia ovat myös - Taimin kansanomaiset muunnokset Taikka ja Taikki. Saksassa käytetään jonkin verran naisennimenä Taigaa, jonka taustaksi on esitetty Siperian havumetsäalueista käytetty nimitys taiga (turk. dag, vuoristo). Suomalaiseen etunimeen Taika tällä ei kuitenkaan liene yhteyttä." s 208