Otsikko
Mistä nimi Sini on peräisin? Milloin se on otettu käyttöön ja tarkoittaako se kenties mitään?

Kysytty

Mistä nimi Sini on peräisin? Milloin se on otettu käyttöön ja tarkoittaako se kenties mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa Sini-nimen alkuperästä ja merkityksestä löydät tutkielmaasi varten esimerkiksi seuraavista lähteistä:

Häkkinen, Kaisa: "Nykysuomen etymologinen sanakirja" (Helsinki: Kaisa Häkkinen ja WSOY, 2004)

Saarikalle, Anne - Suomalainen, Johanna: "Suomalaiset eunimet Aadasta Yrjöön" (Jyväskylä: Gummerus, 2007)

"Suomen kielen sanakirjat 6: Suomalainen nimikirja" (Helsinki: Otava, 1984)

"Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja 3" (Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura - Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000)

Näissä lähteissä kerrotaan muun muassa, että Sini on suomalainen nimi ja että se pohjautuu värin nimeen "sininen".