Olemme antaneet tyttärellemme nimeksi Neea Maria Isabella. Olisi mukava tietää, mistä nimet tulevat/mikä on niiden merkitys, jotta nimiäisissä voisimme kertoa.

Kysytty

Olemme antaneet tyttärellemme nimeksi Neea Maria Isabella. Olisi mukava tietää, mistä nimet tulevat/mikä on niiden merkitys, jotta nimiäisissä voisimme kertoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Nea" ja "Neea" ovat lyhentymiä "Linneasta". Nimi on ruotsalaista perua. Se viittaa luonnontieteilijä Carl von Linnéhen (aik. Linnaeus, 1707-78), suureen taksonomiin. Ruotsin almanakkaan "Linnea" otettiin 1901. Nimipäiväksi valittiin Carl von Linnén syntymäpäivä, 13. toukokuuta. Suomen almanakkaan "Linnea" tuli 1908. Nimipäivä oli aluksi 2. heinäkuuta ja vuodesta 1949 lähtien 3. elokuuta. "Linnea" on latinankielinen muunnos Linnén sukunimestä, joka puolestaan viittaa luonnontieteilijän perintötilalla kasvaneeseen mahtavaan lehmukseen (ruots. "lind"). Kuusamakasvien heimoon kuuluva vanamo on saanut tieteellisen nimensä "Linnea borealis" Linnén mukaan. Kuusama on yleinen sammaleisten kangasmetsien aluskasvi. Sillä on suikertava, varpumainen varsi ja nuokkuvat, kellomaiset, valkoiset kukat.

”Maria” on alkuaan heprealainen nimi, muunnelma vanhatestamentillisesta ”Miriamista”. Nimen merkityksestä ei ole varmaa tietoa. Miriam mainitaan Vanhassa testamentissa Mooseksen sisarena. Israelin kansan suurella vaelluksella hän viritti ylistyslaulun Herralle, kun Jumala oli varjellut kansaa Punaisellamerellä. ”Maria” puolestaan esiintyy Uudessa testamentissa useiden naisten nimenä. Jeesuksen äidin Neitsyt Marian lisäksi tunnetaan Martan ja Lasaruksen Maria-sisar sekä Magdalan Maria, jonka Jeesus vapautti riivaajahengistä ja jolle Jeesuksen kerrotaan ilmestyneen ylösnousemuksensa jälkeen. ”Maria” on maailman toiseksi suosituin naisennimi.

”Isabella” on espanjalainen muunnos nimestä ”Elisabet”. Heprean ”Elīšeba” tarkoittaa ’Jumala on valani’. Se tunnetaan Raamatusta Johannes Kastajan äidin nimenä. Nimen arvokkuutta ja suosiota on lisännyt se, että nimi on ollut kuninkaallisten sukujen käytössä. ”Isabella” tarkoittaa sananmukaisesti ’kaunista Elisabetia’.

Nimiin liittyviä ajatuksia voi etsiä esimerkiksi teoksesta Lempiäinen, Pentti. Nimipäiväsanat: Mitä nimet kertovat. Kirjapaja, 1994.