Oenanthe crocata on englanniksi Hemlock Water Dropwort, mutta onko sillä suomenkielistä nimeä?

Kysytty

Oenanthe crocata on englanniksi Hemlock Water Dropwort, mutta onko sillä suomenkielistä nimeä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahaputket (Oenanthe) on kaksisirkkainen suku, johon kuuluu n. 30 kaksi- tai monivuotista ruohoa. Useimmat kasvavat kosteilla rannoilla tai matalassa vedessä, mutta sukuun kuuluu myös kuivempien niitty-yhdyskuntien lajeja. Suku on levinnyt Australiaa lukuunottamatta kaikkiin maanosiin. Euroopassa kasvaa 13 lajia; Pohjoismaissa on tavattu neljä lajia, joista ainoastaan O. aquatica (pahaputki) kuuluu Suomen lajistoon. Useimmat Oenanthe-lajit ovat myrkyllisiä, mihin viittaa suvun suomenkielinen nimikin. - Maamme lounaisimmassa osassa tavattava O. aquatica on Oenanthe-suvun lajeista ainoa suomenkielisen nimen saanut.

Erittäin myrkyllistä O. crocataa tavataan Euroopassa pääasiassa mantereen lounaisosassa sekä Isossa-Britanniassa ja Irlannissa. Ulkonäöltään se muistuttaa hyvin paljon tavallista persiljaa. Brittein saarilla tämä tappavan myrkyllinen kasvi tunnetaan virallisen nimensä lisäksi "kuolleen miehen sormina" (dead-man's fingers).

Lähteet:
Kasvien maailma : Otavan iso kasvitietosanakirja [4]
Peter Heukels, Wild flowers of Britain & Europe