Nyt on käynyt vahinko, lainakirja on kadonnut, ehkä vieraisiin käsiin. Korvausjuttu on selkeä, mutta meneekö laina/netinkäyttömahdollisuus?

Kysytty

Nyt on käynyt vahinko, lainakirja on kadonnut, ehkä vieraisiin käsiin. Korvausjuttu on selkeä, mutta meneekö laina/netinkäyttömahdollisuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainausoikeus menee vasta, kun laina on ollut myöhässä 28 päivää tai maksuja on kertynyt kortille 10 euroa tai enemmän. Jokaisesta päivästä, jonka kirja on ollut myöhässä, tulee 0,20 euroa myöhästymismaksua, joten kadonnut kirja kannattaa uusia, jos ei ehdi korvaamaan sitä heti kirjastossa.

Kun kadonnut kirja on korvattu, lainausoikeus palautuu saman tien, jollei sinulla ole liikaa maksuja tai muita myöhässä olevia kirjoja. Tietokonejärjestelmä puolestaan on lainauspuolesta hiukan erillinen järjestelmänsä, joten maksut tai myöhässä olevat kirjat eivät vaikuta suoraan sinne.

Kirjastokortista ja käyttösäännöistä löytyy lisää tietoa HelMet-sivustolta osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa.