Olisin kysynyt voiko kirjastosta ostaa kirjoja? Tässä on kyse 10 vuotta sitten ilmestyneestä kirjasta, jota ei enää saa kuin USA:sta Internetin kautta Amazon…

Kysytty

Hei.
Olisin kysynyt voiko kirjastosta ostaa kirjoja? Tässä on kyse
10 vuotta sitten ilmestyneestä kirjasta, jota ei enää saa kuin USA:sta Internetin kautta Amazon.comista tilaamalla. Ongelma on siinä, että minulla ei ole luottokorttia, joka vaaditaan kirjan maksamiseen ulkomaisissa tilauksissa, eli Suomessa käytössä oleva verkkopankki-maksaminen ei onnistu. Kotimaiset verkkokirjakaupat eivät pysty asiassa auttamaan, eikä myöskään esim. Akateemisen kirjakaupan tilauspalvelu, koska kirjan painos on loppuunmyyty vuosia sitten. Olen kyllä kuullut että "hukattuja" kirjoja päätyy joidenkin lainaajien hyllyihin. Itse en aio tällaiseen ryhtyä. Eiköhän tuo lähentele rikollista toimintaa, ainakin jotain sanktioita tulee jos tahallaan "hukkaa" kirjan, vaikka sen maksaisi kirjastolle. Mikä lienee hukatun kirjan korvaus-menettely? Kiitoksia sinulle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot myyvät vain kokoelmistaan poistettua aineistoa. Poistokriteereinä ovat lähinnä huonokuntoisuus, sisällön vanheneminen ja heikko lainauskierto. Poistopäätökset arvioidaan tapaus kerrallaan. Kirjat tulevat myyntiin vähitellen, eikä mitään systemaattista ilmoittelua myytävistä poistokirjoista ole. Kirjoja tulee kirjastojen poistomyyntihyllyyn jatkuvasti eikä niitä ole mahdollista varata etukäteen. Tietoa yksittäisistä myyntiin tulevista poistokirjoista ei ole mahdollista saada. Tätä aihetta sivuaviin kysymyksiin on palvelussamme vastattu aiemminkin http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=b42b99ff-3da…
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=e33b6dff-2fd…
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=cf522cd3-665…
Kadonnut tai vahingoittunut aineisto on asiakkaan korvattava joko hankkimalla uusi vastaava teos tai maksamalla aineistorekisteriin merkitty korvaushinta. HelMet-kirjastojen ohjeet/maksut http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k