Nykyään lumiukkoja tehdään vain huviksi. Liittyykö niihin jotain tutkittua historiaa, uskomuksia tai perinteitä Suomesta tai muista maista? Mikä on vanhin…

Kysytty

Nykyään lumiukkoja tehdään vain huviksi. Liittyykö niihin jotain tutkittua historiaa, uskomuksia tai perinteitä Suomesta tai muista maista? Mikä on vanhin tieto lumiukosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti lumiukkoja on tehty etupäässä leikkimielellä, mutta ne ovat voineet olla myös karikatyyrejä ja eroottista tai poliittista taidetta. Vanhimmat tiedot eurooppalaisista lumiukosta ajoittuvat ilmeisesti myöhäiskeskiajalle.

Harri Nyman on kirjoittanut suomalaisia lumileikkejä käsittelevän artikkelin teokseen Leikin pikkujättiläinen (WSOY 2007). Lumiukkoja käsitellään sivuilla 228 - 232. Nykymuotoisia kolmen pallon lumiukkoja on tehty Suomessa ainakin 1800-luvulla. Klassinen porkkananenä yleistyi vasta 1900-luvun puolivälissä - aikaisemmin ruoalla leikkiminen oli tabu. Lumiukon tyypillinen varustus, harja ja silinterihattu viittaavat 1800-luvun nokikolarin virka-asuun. Nokikolari oli aikoinaan tärkeä ja arvostettu henkilö, ja uskottiin jopa että hänen koskettamisensa toisi onnea. Toisaalta silinteri, kaulahuivi ja napitettu takki (tai pelkät napit) tekivät lumiukosta myös porvarisherran karikatyyrin.

Lumiukon historia on harvinainen tutkimuskohde. Lähes ainoa yksinomaan lumiukkoja käsittelevä tietokirja on Bob Ecksteinin kirja "My Search for The First Snowman" (2007), jota kirjaa ei tällä hetkellä ole saatavissa Suomen yleisistä sen paremmin kuin tieteellisistäkään kirjastoista. Yhdysvaltalainen Eckstein on käynyt läpi valtavat määrät historiantutkimusta, taideteoksia ja kirjallisuutta etsiessään dokumentoitua tietoa lumiukoista.

Eckstein mainitsee myös blogikirjoituksessaan "My Search for The First Snowman", että Belgian pääkaupungissa Brysselissä tehtiin vuonna 1511 pornografisia ja poliittisilla merkityksillä ladattuja lumiukkoja, joista Amsterdamin yliopiston historian professori Herman Pleij on kirjoittanut vuonna 1988 julkaistussa teoksessaan De sneeuwpoppen van 1511 : Literatuur en stadscultuur tussen middeleeuwen en moderne tijd.

Lähteet:
Nyman, Harri: Lumisia leikkejä ja talvisia ajatuksia. Teoksessa Leikin pikkujättiläinen. Toim. Liisa Piiroinen. WSOY, 2007. S. 218 - 239.

Lumiukko, hakusana (Wikipedia) http://fi.wikipedia.org/wiki/Lumiukko
Snowman, hakusana (engl. Wikipedia) http://en.wikipedia.org/wiki/Snowman

The History of The Snowman -kirjan kansitekstehin ja sisällysluetteloon pääsee tutustumaan Amazon.com-verkkokaupan sivuilla: http://www.amazon.co.uk/History-Snowman-Bob-Eckstein/dp/1416940669/ref=…

Bob Ecksteinin blogi: My Search for The First Snowman
http://open.salon.com/blog/bob_eckstein/2008/12/02/my_search_for_the_fi…