Otsikko
Nimen ELIAS alkuperä? Voidaanko nimi luokitella työläis- vai porvarislähtöiseksi?

Kysytty

Nimen ELIAS alkuperä? Voidaanko nimi luokitella työläis- vai porvarislähtöiseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elias-nimen alkuperää on kysytty aikaisemminkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta.
Tässä vastaus:
Eliaksen nimipäivä on 9.4. Aluksi Eliaksen päivä oli 17.4., mutta siirrettiin sitten Elias Lönnrotin syntymäpäivälle 9.4. Elias on kreikkalainen muoto heprean nimestä Elia "Jahve on jumalani". Keskiajalla se oli suosituimpia Vanhan testamentin nimiä.
Lähteinä käytetty
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja
Vilkuna, Kustaa: Etunimet