Näyttelemme Nurmijärven Kivi-juhlilla Taaborinvuorella Kai Lehtisen ohjaamassa näytelmässä Seitsemän veljestä. Näytelmässä on yhdennessätoista luvussa Aapon…

Kysytty

Näyttelemme Nurmijärven Kivi-juhlilla Taaborinvuorella Kai Lehtisen ohjaamassa näytelmässä Seitsemän veljestä. Näytelmässä on yhdennessätoista luvussa Aapon repliikki"Yhtä siinäkin tuumiskellut olen. Minä katson puolees, Eero. Jaa, jaa, sinulla on terävä pää, sitä ei taida kieltää. Mutta kiitä Jumalaa tästä lahjasta ja siirry meistä muutamaksi viikoksi maailmalle, eväskontti seljässä ja aapiainen povessa. Mene jahtivoudin, tuon oivallisen sudenkutsijan opetettavaksi. Hän on taitava mies, ja minä tiedän, ettei hän sinulta kiellä opetustansa, varsinkin kun lupaamme hänelle palkinnoksi uhkean kaskimaan ja paistiksi muutaman koirasmetson. Mutta sinä, opittuas tavallisen lukumäärän tärkeimmät osat, palaat silloin takaisin taas ja opetat meitä."
Joissakin painoksissa repliikissä lukee sudenkutsuja ja joissakin lukee sudenkutsija. Kumpi on oikea muoto, ja jos se on sudenkutsija, mitä se mahtaa tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seitsemän veljestä ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1870 kirjassa nimeltä Novelli-kirjasto 1869-1870. Tässä teoksessa Aapo puhuu sudenkutsijasta. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjastosta kerrottiin, että heillä olevassa julkaisemattomassa Saarimaan sanakirjan käsikirjoituksessa puhutaan sudenkutsijan yhteydessä sudenluolasta.

Aleksis Kiven teosten eri painoksiin on tehty jonkin verran muutoksia. Vuoden 1934 Virittäjä-lehdessä (Kotikielen seuran aikakauslehti) on B. F. Godenhjelmin artikkeli nimeltä Kiven teoksiin julkaistaessa tehdyistä korjauksista ( s. 298-299). Siinä kerrotaan, että Seitsemässä veljeksessä ainakin ”valittuihin teoksiin otettaessa tehtiin muutamia harvoja ja verraten vähäpätöisiä kielellisiä muutoksia”.

Aapo puhuu ”jahtivoudista, oivallisesta sudenkutsujasta tai sudenkutsijasta”. Jahtivouti oli Suomen murteiden sanakirjan (5. osa, s. 29) mukaan virkamies, joka huolehti suden- tai karhunajon järjestämisestä ja suorittamisesta, ja joka myöhemmin hoiti myös poliisin tehtäviä. Yleisnimityksenä joistakin virkamiehistä, mm. jahtivoudista, käytettiin nimitystä komisarius (kirjoitusasu vaihteli murteittain: myös mm. muodossa komsarjus). Komsarjus eli sudenkutsija esiintyy Seitsemässä veljeksessä neljännessä luvussa Juhanin repliikissä:

http://www.gutenberg.org/files/11940/11940-8.txt

Eli sekä sudenkutsuja että sudenkutsija lienevät tarkoittaneet jahtivoutia eli komsarjusta.