Mikä on äidin nimi Aleksis Kiven "Seitsemässä veljeksessä"?

Kysytty

Mikä on äidin nimi Aleksis Kiven "Seitsemässä veljeksessä"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä löytyy verkosta Gutenberg-kokoelmasta, jossa on muitakin suomalaisen kirjallisuuden merkkiteoksia, http://www.gutenberg.org/cache/epub/11940/pg11940.html Sitä selailemalla äidistä muodostuu kuva kristillisenä, huolen kanssa ja kurilla, mutta rakkaudella poikiaan kasvattavana äitinä, "tunnettu oli hänen suora ja vilpitön, ehkä hieman jyrkkä mielensä". Karkureissun ja selkäsaunan päätteeksi äiti pyyhkäisee "salaa kyyneleen ruskealta, karhealta poskeltansa", kun näkee poikiensa nälissään iskevän hampaansa ruokaan.
Monin paikoin pojat muistelevat armasta äitiä hyvällä ja kunnioittaen: "Verraton äiti ja emäntä! Muistelenpa aina, koska asteli hän sahrojen sarvissa, jykevänä kuin jättiläis-eukko". Nimeä en löytänyt selailemalla, ja vaikuttaisi siltä, ettei sitä teoksessa mainita. Tuosta kommenttikentässä löytyvästä Kielikellon artikkelista löytyy tietoa Seitsemän veljeksen nimistöstä, ja siellä naisten nimistön kohdalla ei mainita äitiä, muita nimellä mainittuja naisia kyllä, https://www.kielikello.fi/-/-juhani-juhaninpoika-jukola-toukolan-kylasta- . Varmuuden tähän saa lukemalla teoksen tuota silmälläpitäen.

Isän nimi Juhani on pääteltävissä poikien nimistä, neljännessä luvussa puhutaan Juhanista "korkeanoikeuden pöydän edessä", johon hänet kutsuttiin nimellä Juhani Juhanin poika Jukola, Tuomas Juhanin poika Jukola kuudennessa luvussa, neljännessätoista luvussa Eero aikuisena on Eero Juhaninpoika Vuohenkalma (joka on hänen talonsa nimi).

Vastausta päivitetty 18.4.2019

10 ääntä

Kommentit