Otsikko
Narttukoirilla kiima on yleensä kevättalvella (valo lisääntyy), mutta myös toiseen kertaan vuodessa noin 6 kk:n päästä syksyllä kun valo vähenee. Miksi valon…

Kysytty

Narttukoirilla kiima on yleensä kevättalvella (valo lisääntyy), mutta myös toiseen kertaan vuodessa noin 6 kk:n päästä syksyllä kun valo vähenee. Miksi valon väheneminen saa aikaan kiiman koirilla? Pennuthan syntyvät silloin keskellä talvea kun on kylmintä ja ruoka vaikea hankkia.Susilla kiima on vain kevättalvella, lieneekö niin, että pitkäaikaisen ihmisen kanssa elon vuoksi koiran ei tarvitse välittää ruoan saatavuudesta, sitähän saa ihmiseltä? Ja pennut jäävät henkiin. Niin se varmaankin on, mutta löytyisikö asiaan vahvistusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olin yhteydessä Helsingin yliopistollisessa eläinsairaalassa koirien käyttäytymisklinikkaa johtavaan dosentti Kai Pelkoseen, joka vahvisti epäilysi domestikaation vaikutuksesta koirien kiimakiertoon. Kuten totesit sudella ja esimerkiksi dingolla kiima on vain keväisin, mutta myös alkukantaisemmalla koirarodulla basenjilla kiima on usein vain kerran vuodessa. Mikä koirien syyskiiman laukaisee lienee hämärän peitossa.
Aiheeseen liittyviä julkaisuja ja artikkeleita voisit tiedustella eläinlääketieteellisestä kirjastosta http://www.vetmed.helsinki.fi/lib/.