Näin korkeakouluttamattomana kirjailijana on antikvariaatissa työskennelleenä kiinnostaa tietää minkälaisia mahdollisuuksia olisi 44-vuotiaana päästä jonkin…

Kysytty

Näin korkeakouluttamattomana kirjailijana on antikvariaatissa työskennelleenä kiinnostaa tietää minkälaisia mahdollisuuksia olisi 44-vuotiaana päästä jonkin sortin kirjastotyöhön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen lastenosastot kaipaavat aina innostuneita tekijöitä, jotka tuntevat lastenkirjallisuutta ja kulttuuria. Näin on myös Helsingissä.

Kirjastoala on muuttunut melko paljon tietotekniikkapainotteiseksi viime vuosikymmeninä. Toki painetun kirjallisuuden tuntemisesta on paljon hyötyä etenkin asiakaspalvelussa. Ilman korkeakoulututkintoa, voi kouluttautua kirjastovirkailijaksi. Tähänkin tutkintoon sisältyy yleensä jonkinlainen ATK-ajokortti. Muuten kirjastovirkailijan kelpoisuuteen on kolme reittiä:
kirjastomerkonomi
opistotason tutkinto + 20 ov kirjasto- ja informaatioalan ammattiopintoja
informaatio- ja kirjastoalan ammattitutkinto, joka sisältää
vähintään vuoden harjoittelun,
liiketalouden perustutkinto,
informaatio- ja kirjastopalvelualan ammattiopinnot (voi suorittaa
oppisopimuksena ja näyttöpohjaisena tutkintona)

Pääkaupunkiseudulla on mahdollista työskennellä kirjastossa ilman varsinaista koulutusta,ainakin jos tulee taloon työllistettynä. Silloin työsopimus tehdään yleensä 10 kuukaudeksi. Ja siitä monet pääsevät alkuun ja alalle. Ikä ei ole mikään este, jos haluaa opiskella uutta.

http://www.ammattinetti.fi/web/guest/alat;jsessionid=497960807642B321FD…

http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi