Mikä on tieto- ja kirjastopalveluiden koulutusohjelman suorittaneen merkonomin ammattikoodi? Entä mahdolliset työtehtävät kirjastoissa?

Kysytty

Mikä on tieto- ja kirjastopalveluiden koulutusohjelman suorittaneen merkonomin ammattikoodi? Entä mahdolliset työtehtävät kirjastoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainitsemasi tutkinnon suorittanut henkilö voi työskennellä alalla eri tehtävänimikkeillä, joten ammattikoodi määräytyy sen mukaan: kirjastovirkailija 20010, kirjastosihteeri 19990, tietopalveluvirkailija 72436, tietopalvelusihteeri 72122 tai tietopalveluassistentti 75777. Ammattikoodeja voi hakea Kevan sivuilta osoitteessa http://www.keva.fi/fi/tyonantajille/palvelussuhderekisteri_ilmoitusliik….

Työtehtävätkin vaihtelevat tehtävänimikkeen ja työpaikan mukaan. Kirjastoissa keskeisellä sijalla ovat asiakaspalvelu, kokoelman ylläpito ja tiedontallenus ja -haku, mutta työnkuva saattaa elää sen mukaan, onko kyseessä yleinen, tieteellinen vai esim. oppilaitoksen kirjasto.

Työ- ja elinkeinotoimiston Ammattinetistä voi hakea ammattikuvauksia: http://www.ammattinetti.fi/web/guest/ammatit.