Näin juhannuksen lähestyessä tuli mieleen vanha runo, jota ehkä olen joskus lausunut. Siinä on säe, ehkä alussa: "En ymmärrä tätä mikä näin mikä näin voi…

Kysytty

Hei,
Näin juhannuksen lähestyessä tuli mieleen vanha runo, jota ehkä olen joskus lausunut. Siinä on säe, ehkä alussa:
"En ymmärrä tätä mikä näin mikä näin voi loihtia mielen, sen täyttihän hätä - - " Kenen runo on kyseessä ja miten se kokonaisuudessaan kuuluu? Kiitos etukäteen ja hyvää juhannusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Helvi Juvosen runo Lumottu kevät kokoelmasta Kääpiöpuu (1949). Runo sisltyy myös Helvi Juvosen koottujen runojen kokoelmaan Aukea ei koskaan metsään ovi (toim Mirkka Rekola ja Liisa Enwald, 2009, s. 31).